Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Metody komputerowego wspomagania decyzji manewrowej nawigatora w sytuacjach kolizyjnych

Tytuł:
Metody komputerowego wspomagania decyzji manewrowej nawigatora w sytuacjach kolizyjnych
Computer support methods of of navigator manoeuvring decision in collisions situations
Autorzy:
Lisowski, J.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/222770.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Akademia Marynarki Wojennej. Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich
Tematy:
nawigacja morska
bezpieczeństwo żeglugi
zapobieganie kolizjom
sterowanie rozgrywające
sterowanie optymalne
marine navigation
safety of navigation
collision avoidance
control unfolding
optimal control
Źródło:
Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej; 2013, R. 54 nr 1 (192), 1 (192); 67-78
0860-889X
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono zastosowanie elementów teorii gier i sztucznej inteligencji do automatyzacji procesu sterowania obiektami ruchomymi na przykładzie bezpiecznego sterowania własnym statkiem w sytuacjach kolizyjnych podczas mijania się ze spotkanymi statkami. Przedstawiono algorytmy wyznaczania bezpiecznej trajektorii statku wspomagające decyzję manewrową nawigatora w sytuacji kolizyjnej. Rozważania zilustrowano przykładami komputerowej symulacji w oprogramowaniu Matlab/Simulink bezpiecznych trajektorii statku w rzeczywistej sytuacji na morzu.

The paper introduces the application of selected methods of game theory and artificial intelligence for automation of the control process of moving objects on the example of safe ship steering in a collision situation. For each approximated model of the dynamic game, an appropriate method of safe steering to support the navigator decision in a collision situation has been assigned. The considerations have been illustrated an example of a computer simulation in Matlab/Simulink of several methods to determine the safe ship’s trajectory in situations of passing many of the objects encountered, recorded on the ship’s radar screen in real navigational situation at sea.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies