Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aksjologiczno-teleologiczny wymiar misyjności mediów

Tytuł:
Aksjologiczno-teleologiczny wymiar misyjności mediów
Autorzy:
Drożdż, Michał
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2211419.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Tematy:
media
public media mission
media ethics
purposefulness
axiology
values
journalists
misja publiczna mediów
etyka mediów
celowość
aksjologia
wartości
dziennikarze
Źródło:
Studia Socialia Cracoviensia; 2019, 11, 1; 9-25
2080-6604
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aksjologiczno-teleologiczny wymiar misyjności mediów. Niniejsze analizy są próbą poszukiwania racjonalnych podstaw misji publicznej mediów z perspektywy celowości funkcjonowania mediów i celowości działań medialnych ludzi mediów w kontekście wartości. Niniejsze analizy są próbą właściwego określenia i usytuowania misyjności mediów na fundamencie celowości ich funkcjonowania i celowości działań dziennikarskich opartych na indywidualnej odpowiedzialności etycznej w duchu szacunku dla wartości i godności każdego człowieka. Misyjność mediów rozumiem podwójnie; po pierwsze to zadania i funkcje mediów w wymiarze społecznym o różnym charakterze: edukacyjnym, wychowawczym, formacyjnym, kulturalnym, charytatywnym, ideologicznym, integracyjnym, ewangelizacyjnym, to wszelkie działania mediów w zakresie spraw ważnych społecznie i aksjologicznie. Po drugie misyjność z perspektywy dziennikarskiej rozumiem jako odpowiedzialne działanie dziennikarzy i wszystkich osób zaangażowanych w społeczne komunikowanie, czyli misję dziennikarską. Misyjność mediów i misja dziennikarska są korelatywne i komplementarne. Analizując funkcjonalność mediów, nie można jej wykorzenić z podmiotowości celów. Dlatego też perspektywa aksjologiczna i teleologiczna odsłaniają obecność i rolę człowieka jako istoty zorientowanej na cele w całej przestrzeni jego ludzkiej aktywności w mediosferze rozumianej jako przestrzeń wartości. Nasze analizy opierają się na personalistycznej myśli etycznej i społecznej, do których sięgamy przy pomocy analizy dokumentów źródłowych i literatury przedmiotu, wyprowadzając z tych analiz syntetyczne wnioski na temat aksjologiczno-teleologicznego wymiaru misji społecznej i publicznej mediów.

Axiological and teleological dimension of the mission of the media. These analyzes are an attempt to search for rational foundations of the public media mission from the perspective of the purposefulness of media functioning and the purposefulness of media activities of media people in the context of values. These analyzes are an attempt to properly define and position the media mission on the foundation of the purposefulness of their functioning and the purposefulness of journalistic activities based on individual ethical responsibility in a spirit of respect for the value and dignity of each person. I understand the missionary nature of the media in two ways; firstly, the tasks and functions of the media in a social dimension of various nature: educational, educational, formative, cultural, charitable, ideological, integration, evangelizing, all media activities in the field of socially and axiologically important matters. Secondly, I understand missionary approach from the journalistic perspective as the responsible action of journalists and all those involved in social communication, i.e. the journalistic mission. Media missionary and journalistic mission are correlative and complementary. Analyzing the functionality of the media, it cannot be rooted out of the subjectivity of the goals. Therefore, the axiological and teleological perspective reveal the presence and role of man as a goal-oriented being in the entire space of his human activity in the media sphere understood as a space of value. Our analyzes are based on personalistic ethical and social thought, which we use to analyze source documents and literature on the subject, drawing from these analyzes synthetic conclusions about the axiological and teleological dimension of social and public mission of the media.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies