Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Using cognitive models to understand and counteract the effect of self-induced bias on recommendation algorithms

Tytuł:
Using cognitive models to understand and counteract the effect of self-induced bias on recommendation algorithms
Autorzy:
Pawłowska, Justyna
Rydzewska, Klara
Wierzbicki, Adam
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2201326.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi. Polskie Towarzystwo Sieci Neuronowych
Tematy:
recommender system
cognitive limitations
aging
e-commerce
Źródło:
Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research; 2023, 13, 2; 73--94
2083-2567
2449-6499
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Recommendation algorithms trained on a training set containing sub-optimal decisions may increase the likelihood of making more bad decisions in the future. We call this harmful effect self-induced bias, to emphasize that the bias is driven directly by the user’s past choices. In order to better understand the nature of self-induced bias of recommendation algorithms that are used by older adults with cognitive limitations, we have used agent-based simulation. Based on state-of-the-art results in psychology of aging and cognitive science, as well as our own empirical results, we have developed a cognitive model of an e-commerce client that incorporates cognitive decision-making abilities. We have evaluated the magnitude of self-induced bias by comparing results achieved by simulated agents with and without cognitive limitations due to age. We have also proposed new recommendation algorithms designed to counteract self-induced bias. The algorithms take into account user preferences and cognitive abilities relevant to decision making. To evaluate the algorithms, we have introduced 3 benchmarks: a simple product filtering method and two types of widely used recommendation algorithms: Content-Based and Collaborative filtering. Results indicate that the new algorithms outperform benchmarks both in terms of increasing the utility of simulated agents (both old and young), and in reducing self-induced bias.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies