Ćwiczenia semantyczno-leksykalne dla dzieci z uszkodzonym słuchem – stymulowanie rozwoju języka i komunikacji w świetle refleksji glottodydaktycznej Lexical-Semantic Exercises for Children with Impaired Hearing – Stimulation of Language and Communication in Light of Glottodidactic Reflection
W artykule poruszony jest problem doboru ćwiczeń leksykalnych dla dzieci z uszkodzonym
słuchem pod kątem ich trudności z przyswajaniem warstwy znaczeniowej słów oraz w relacji do
ćwiczeń gramatycznych i ćwiczeń usprawniających komunikację językową. Punktem wyjścia jest
przyjęcie założenia, że warstwa znaczeniowa słów kształtuje się właściwie i w pełni dopiero w kontekście, w jakim te słowa są używane. Zgodnie z wynikami badań prowadzonych na gruncie glottodydaktyki oraz z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych, umiejętne połączenie ćwiczeń leksykalno-semantycznych i gramatycznych z ćwiczeniami komunikacyjnymi sprzyja efektywnemu
uczeniu się leksyki i stanowi bezpośrednie nawiązanie do zasad kształtowania się języka w procesie naturalnego rozwoju.
The paper discusses the problem of the selection of lexical exercises for children with impaired
hearing with regard to their difficulties with the acquisition of the meanings of words and in relation
to grammatical exercises and exercises enhancing linguistic communication. The starting point is the adoption of the assumption that the semantic level of words develops fully and properly only
in the context in which the words are used. According to the results of research carried out in the
field of language acquisition and learning, and taking the developmental regularities into account,
a skilful combination of lexical-semantic and grammatical exercises with communication exercises
is conducive to effectively learning the lexis and is a direct reference to the principles of language
development during the process of natural development.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00