Tytuł pozycji:
Grafiti en América Latina
- Tytuł:
-
Grafiti en América Latina
Graffiti in Latin America
Graffiti w Ameryce Łacińskiej
- Autorzy:
-
Kotarski, Jędrzej
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/2180349.pdf
- Data publikacji:
-
2012-12-31
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Adam Marszałek
- Źródło:
-
Sztuka Ameryki Łacińskiej; 2012, 2; 221-242
2299-260X
- Język:
-
hiszpański
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article concerns the outline of the history of graffiti in Latin America. In the first part the author discusses the general genesis of graffiti and its development in the New World, and in the second part focuses on the example of Brazil. Characterizing a complex phenomenon of graffiti, the author shows its specific character in the metropolitan realities of São Paulo and Rio de Janeiro. The morphological analysis (techniques, compositions, divisions) and the analysis of the physiology of functioning (theme, motivation, perception) allow the reader to discover the specific character of graffiti and to understand why Brazil on the South American continent, just like the United States in the world, has become a leading place of the development of a subculture which stands for graffiti. The street painting also in this region is placed between vandalism and art. The Brazilian specific character of graffiti is its expression and meaning of communication, showing serious social-political problems troubling the inhabitants of districts, who have no other opportunities to express their often right, full of rebellion opinions.
Artykuł dotyczy zarysu historii graffiti w Ameryce Łacińskiej. W części pierwszej autor omawia ogólna genezę i jego rozwój w Nowym Świecie, a w drugiej koncentruje się na przykładzie Brazylii. Charakteryzując złożony fenomen, jakim jest graffiti, ukazuje jego specyfikę w realiach wielkomiejskich São Paulo i Rio de Janeiro. Analiza morfologiczna (techniki, kompozycje, podziały) i fizjologii funkcjonowania (tematyka, motywacja, percepcja) pozwalają odkryć ich specyfikę i zrozumieć, dlaczego to Brazylia na kontynencie południowoamerykańskim, tak jak w skali światowej Stany Zjednoczone, stała się miejscem wiodącym w zakresie rozwoju subkultury, jaką jest graffiti. Malarstwo ulicy i w tym regionie sytuowane jest pomiędzy wandalizmem a sztuką. Specyfiką brazylijską są ich ekspresja i sens komunikacyjny wyrażający poważne problemy społeczne – polityczne gnębiące mieszkańców dzielnic, którzy nie mają innych możliwości wyrażenia swoich, nierzadko bardzo celnych, pełnych buntu opinii.