Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tránsito de San José: una iconografía divergente

Tytuł:
Tránsito de San José: una iconografía divergente
Death of St Joseph: iconographical discrepancies
Odejścia świętego Józefa: rozbieżności ikonograficzne
Autorzy:
Merlo Solorio, Jorge Luis
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2177476.pdf
Data publikacji:
2013-12-31
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Źródło:
Sztuka Ameryki Łacińskiej; 2013, 3; 89-106
2299-260X
Język:
hiszpański
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Apart from disrespectful and malicious descriptions of St Joseph and his numerous iconographical representations, one must notice that curious phenomena have appeared in the cult and effigies of the Saint in New Spain. These can be found in painting in the form of certain iconographical concepts with double meaning: on the one hand, an important aspect of glorification of St Joseph as Jesus’s father, guard and nurturer, and on the other – emphasis on his other features, which provided an unusual person, almost perfect member of society of New Spain. The article presents the influence of St Joseph reassessment in the Creole context on various types of traditional motifs in the canon of art. At the same time, based on the analysis of a small collection of selected representations, one may see how the iconography of St Joseph’s death is shaped in this perspective.

Pomijając pojawiające się niekiedy lekceważące i złośliwe deskrypcje osoby św. Józefa i wiele jego tradycyjnych przedstawień ikonograficznych, trzeba zauważyć, że w kulcie i wizerunkach świętego w Nowej Hiszpanii pojawiły się osobliwe zjawiska. Odnajdujemy je w malarstwie jako pewne koncepty ikonograficzne posiadające podwójne znaczenie. Z jednej strony ważny był aspekt gloryfikacji św. Józefa jako ojca, opiekuna i żywiciela Jezusa, z drugiej zaś podkreślano inne jego cnoty, oferując tym samym postać niezwykłą, niemal doskonałą społeczeństwu Nowej Hiszpanii. Artykuł pokazuje wpływ na różne rodzaje tradycyjnych motywów w kanonie sztuki, jaki miało przewartościowanie oceny św. Józefa w kontekście kreolskim. Tym samym, w oparciu o analizę niewielkiego zbioru wybranych przedstawień, można zobaczyć, jak w tym ujęciu kształtuje się ikonografia przedstawień śmierci św. Józefa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies