Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obraz, słowo i ornament jako nierozłączna całość w polichromii cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie autorstwa Adama Stalony-Dobrzańskiego

Tytuł:
Obraz, słowo i ornament jako nierozłączna całość w polichromii cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie autorstwa Adama Stalony-Dobrzańskiego
An Image, a Word and an Ornament as an Inseparable Whole in the Wall Paintings of the Orthodox Church of St. Nicholas the Wonderworker in Michałowo by Adam Stalony-Dobrzański
Autorzy:
Pawlicka, Inga
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2169993.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Akademia Supraska
Tematy:
Adam Stalony-Dobrzański
polichromie
sztuka cerkiewna
Michałowo
polychrome
Orthodox art
Źródło:
Latopisy Akademii Supraskiej; 2021, Obraz - Słowo - Litera, 12; 265-281
2082-9299
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Created in the years 1954–1955, polychrome of the church of St. Nicholas the Wonderworker in Michałowo is important work of Orthodox art. The interior decoration, both in design and execution, is an individual and complete work of Adam Stalony-Dobrzański. It reveals the most important features of his style, which crystallized in the 50’s. The paintings are filled with quotes from medieval traditions, both Byzantine and Gothic. Adam Stalony-Dobrzański introduced new interpretative qualities and made a synthesis of two traditions – the East and the West, unprecedented in contemporary sacred painting, translated into the language of modernity, and illustrated in his own, innovative way. Along the ornamental stripes of the ornamental decoration, the artist placed hand-painted sequences of letters forming inscriptions – quotations from the Holy Bible, explaining the meaning of figural representations. They complement, explain and develop the ideological meanings shown in the form of an image. The iconographic arrangement of the wall decorations, which is a transformation of the canon formed after iconoclasm in the spaces of cross-domed temples, was adapted to the architecture of the interior of the wooden church, creating a homogeneous and coherent ideological program.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies