Tytuł pozycji:
Identyfikacja kryteriów wyboru oraz stopnia zastosowania funkcji komunikatorów internetowych w małych i średnich przedsiębiorstwach w czasie pandemii COVID-19
- Tytuł:
-
Identyfikacja kryteriów wyboru oraz stopnia zastosowania funkcji komunikatorów internetowych w małych i średnich przedsiębiorstwach w czasie pandemii COVID-19
- Autorzy:
-
Sokołowski, Adam
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/chapters/2158628.pdf
- Data publikacji:
-
2022-06-03
- Wydawca:
-
Politechnika Częstochowska. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
- Źródło:
-
Dylematy współczesnej informatyki ekonomicznej. Teoria i praktyczne zastosowania; 188-199
9788371938702
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dynamiczne otoczenie organizacji określone dużą ilością informacji zmiennych w czasie oraz formuła ich przesyłania (pod kątem formatu, bezpieczeństwa, czasu dostarczenia itp.) stawia przed przedsiębiorstwami konieczność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań informatycznych wrysowujących się w nurt cyfryzacji gospodarki. Rozwiązania te stanowią element komplementarny oraz wzmacniają efektywność procesów komunikacji na różnych poziomach funkcjonowania przedsiębiorstwa. W dobie digitalizacji informacji we wszystkich gałęziach gospodarki można dokonać ekstrakcji kluczowych funkcji, jakie realizują narzędzia informatyczne w procesie komunikacji. Analiza użyteczności w tym zakresie określona może być, począwszy od elementarnych narzędzi, jakimi są programy obsługujące pocztę elektroniczną (funkcja przesyłania korespondencji), a skończywszy na złożonych systemach inteligentnych wspierających procesy komunikacji zgodnych ze standardami sieci semantycznych lub rozwiązaniami aktywowanymi w ramach Przemysłu 4.0 (Deloitte 2020). W zakresie tego przeglądu należy też szczególną uwagę zwrócić na komunikatory internetowe, które wraz z rosnącymi oczekiwaniami użytkowników i podmiotów gospodarczych mają rozszerzaną funkcjonalność, wychodząc poza bazowe przeznaczenie komunikacji na poziomie wysyłania prostych wiadomości tekstowych (Kaszuba-Perz, Czyżewska 2018, s. 115-129).
Dokonując prezentacji zastosowania rozwiązań informacyjnych w procesie komunikacji w MŚP, należy również odnieść się do fundamentalnych kwestii, jakimi są: dostęp do sieci Internet, w tym poprzez łącze szerokopasmowe (98,6% przedsiębiorstw) oraz wykorzystanie w funkcjonowaniu przedsiębiorstw urządzeń przenośnych umożliwiających dostęp do globalnej sieci (Chaber i in. 2021, s. 8). Zwrócić tu można szczególną uwagę na stan wykorzystania dostępowych urządzeń przenośnych:
– przedsiębiorstwa małe – wartość ta wynosi 75,7%;
– przedsiębiorstwa średnie – 88,2%.
Wspomniane urządzenia umożliwiają wzrost cyfrowej aktywności pracowników poza przedsiębiorstwem, co w efekcie jest wzmocnieniem popularnego trendu pracy zdalnej, aktywowanego szczególnie w czasie pandemii COVID-19.
Celem głównym przeprowadzonych badań jest identyfikacja skali wykorzystania funkcjonalności komunikatorów w obserwowanych przedsiębiorstwach. Sformułowano również dwa cele pomocnicze, które miały za zadanie wskazać:
– kryteria, jakimi kierują się przedsiębiorstwa przy wyborze komunikatorów,
– stopień adaptacji funkcjonalności tego typu aplikacji,
– rozwiązania aplikacyjne i ich stopień zastosowania.
W pierwszej części rozdziału na bazie literaturowego studium przypadków przedstawiono kluczowe funkcjonalności komunikatorów wynikające z ich zastosowania w małych i średnich przedsiębiorstwach. Druga część stanowi opis adaptacji wybranych mechanizmów komunikacji implementowanych w ramach komunikatorów internetowych z uwzględnieniem zmian, które warunkowane były przez pandemię COVID-19. Trzecia część to prezentacja wyników badań przeprowadzonych metodą CAWI wśród małych i średnich przedsiębiorstw, których celem jest identyfikacja funkcjonalności komunikatorów w strukturach przedsiębiorstw.