Autobusowe linie dowozowe do kolei jako środek integracji, rozwoju i zwiększania dostępności publicznego transportu zbiorowego Bus feeder lines to railroads as a means of integrating, developing and increasing the accessibility of public transport
W artykule omówiono zagadnienia integracji usług transportowych, tj. pasażerskich przewozów kolejowych oraz przewozów autobusowych. Integracja różnych rodzajów transportu jest jednym z priorytetowych zadań związanych z zaspokojeniem nieustannie rosnącego (choć zaburzonego pandemią SARS-CoV-2) popytu na usługi transportowe. Integracja systemów transportowych postrzegana jest jako złożony proces, oddziałujący na warunki konkurencji oraz konkurencyjność transportu. W artykule przeanalizowano przykłady praktyk, doświadczeń i planów różnych podmiotów w czterech województwach (tj. w województwach: łódzkim, małopolskim, mazowieckim i pomorskim). Jak wynika z przeprowadzonej analizy, rozwiązania te skutecznie przyczyniają się do poprawy dostępności transportu w poszczególnych regionach. Natomiast w województwach świętokrzyskim i kujawsko-pomorskim rozwiązania takie są w fazie planowania, a ich celem jest zapewnienie transportu publicznego na obszarach wykluczonych transportowo – przede wszystkim z uwagi na brak lub likwidację linii kolejowych, zaprzestanie obsługi połączeń przez przewoźników kolejowych oraz likwidację połączeń wykonywanych w przeszłości przez przedsiębiorstwa PKS.
The article discusses the issues of integration of transport services, i.e. passenger rail and bus services. Integration of different modes of transport is one of the priority tasks related to satisfying the constantly growing (although disturbed by the SARS-CoV-2 pandemic) demand for transport services. Integration of transport systems is seen as a complex process, affecting the conditions of competition and competitiveness of transport. The article analyzes examples of practices, experiences and plans of various entities in four provinces (i.e., Łódź, Małopolska, Mazowieckie and Pomorskie provinces). The analysis shows that these solutions effectively contribute to the improvement of transport accessibility in individual regions. In the Świętokrzyskie and Kujawsko-Pomorskie Voivodships, on the other hand, such solutions are in the planning stage and their aim is to provide public transportation in areas excluded from transport – primarily due to the absence or liquidation of railroad lines, discontinuation of service by rail carriers, and liquidation of services provided in the past by PKS companies (Motor Transport Companies).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00