Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wokół problematyki demokratyczności katechezy szkolnej. W odpowiedzi Andrzejowi Potockiemu

Tytuł:
Wokół problematyki demokratyczności katechezy szkolnej. W odpowiedzi Andrzejowi Potockiemu
On the Problem of Democracy of School Religious Education. In Response to Andrzej Potocki
Autorzy:
Cackowska, Małgorzata
Stańczyk, Piotr
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2141610.pdf
Data publikacji:
2020-06-07
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Tematy:
katecheza
religia
religious education
religion
Źródło:
Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja; 2013, 16, 2(62); 153-159
1505-8808
2450-3428
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the presented article we undertake a polemic against the text of Andrzej Potocki Katecheza w szkole lekcją dialogu (Religious education at school – a lesson of dialogue). Taking advantage of the quarterly Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja we start a discussion about the assumed and real functions of religious education in the context of the democracy of the school culture and in general in the context of democratic transformations which we are experiencing, the more so as we cannot agree with some interpretation of our text.Our polemic has two main directions: 1. A school lesson of religious education – similarly to what A. Potocki thinks – is a privileged place of a dialogue, particularly in the area of institutionalised education, but – according to us – for other reasons than our polemicist thinks. What we mean is that a lesson of religious education has much less prestige than – being extreme – the subjects that are covered with obligatory external examinations. 2. We locate ourselves in the area of pedagogical culture studies (i.e. in the area of cultural sciences) and philosophy of education (i.e. in the area of philosophy) and A. Potocki adds theological arguments to his reasoning. It is here where the basic and general difference between ours and A. Potocki’s argument is – we methodologically put ourselves in astonishment and the theoreticians of religious education do not cover the reasons that flow from the revelation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies