Agresywne zachowania kibiców piłki nożnej - próba poznania zjawiska w kontekście działań profilaktycznych w szkole Aggressive Behaviour of Football Fans - an Attempt to Learn about the Phenomenon in the Context of Preventive Activities at School
Celem artykułu jest pokazanie deklarowanych agresywnych zachowań kibiców piłki nożnej, aby pobudzić do edukacyjnej refleksji nauczycieli i wychowawców w kontekście możliwości prowadzenia działań profilaktycznych w szkołach. W pracy została wykorzystana metoda sondażu diagnostycznego z techniką ankietową. Kwestionariusz ankiety został przygotowany w formie elektronicznej i zamieszczony w serwisie społecznościowym Facebook w portalach zrzeszających kibiców piłki nożnej. Przy opracowywaniu danych zastosowano test współzależności chi-kwadrat (test Pearsona). Wyniki badań wskazują, iż działania profilaktyczne w szkołach powinny iść w kierunku wzmacniania wizerunku pozytywnego kibica, zarówno tego, który ogląda mecz i jest emocjonalnie zaangażowany, jak i tego, który przyczynia się do uświetnienia rozgrywek poprzez tworzenie artystycznych opraw i utożsamia się ze swoim klubem. Należy przy tym realizować takie zadania, które będą z jednej strony budowały poczucie przynależności i tożsamości, ważne zwłaszcza w wieku dojrzewania młodego człowieka, a z drugiej będą pokazywać negatywne konsekwencje zachowań agresywnych.
The purpose of the article is to show the possibilities of prophylactic activities among young football fans. Their declared, aggressive behaviour along with belonging to specific groups of supporters are to stimulate the educational reflection of teachers and educators.The method used was a diagnostic survey method with a questionnaire technique. The questionnaire used in the survey was prepared in an electronic form, which was posted on the Facebook social network in portals affiliating football fans. In those studies, two statistical methods were used. The research results indicate that preventive activities in schools should go towards strengthening the image of a positive fan, both the one who watches the match and is not emotionally involved in it, as well as the one that contributes to the decoration of the games by creating artistic bindings and who strongly identifies himself with his club. However, it is necessary to carry out tasks that, on the one hand, will build a sense of belonging and identity – that are particularly important especially during the adolescence of a young person, and on the other, will show the consequences of aggressive behaviour.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00