Droga do zawodu nauczyciela i motywy jej wyboru – w świetle autobiograficznych wypowiedzi studentów studiów pedagogicznych The road to the teaching profession and the motives of choice, in light of autobiographical statements of students of pedagogical studies
W artykule przedstawiono wyniki badań jakościowych nad drogą do zawodu nauczyciela i towarzyszącymi jej motywami. W badaniach wzięto pod uwagę uwarunkowania biograficzne oraz społeczno-kulturowe i ekonomiczne. Badania zostały przeprowadzone na przełomie 2013/14 roku na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym. Objęto nimi 65 kandydatów na nauczycieli – studentów magisterskich studiów pedagogicznych na specjalności edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego.
W badaniach zastosowano metodę swobodnej wypowiedzi autobiograficznej na temat. „Moja droga do zawodu nauczycielskiego. Kontekst autobiograficzny i społeczno-kulturowy”. Badania pozwoliły na zdobycie wiedzy na temat kształtowania się dróg wejścia do zawodu nauczyciela i motywacji wyboru zawodu u kandydatów na nauczycieli oraz ukazanie szerszego kontekstu jej kształtowania się i rozwoju. Wyniki badań wzbogacają wiedzę o zawodzie nauczyciela oraz o rozwoju zawodowymnauczycieli we współczesnych uwarunkowaniach.
This paper presents the results of qualitative research on the path to teaching as a career and the accompanying motivation. In the research, biographical, socio-cultural and economic conditions are critically considered.
The study was conducted during the 2013-14 academic year in the University of Jan Kochanowski’s the Department of Education and the Arts. It involved 65 prospective teachers—postgraduate students in teacher education, with a specialization in preschool and early education with English language teaching. The research used the authobiographical method on the theme “My Way to the Teaching Profession: Autobiographical and Socio-cultural Context.” The study allowed the researchers to gain knowledge about the formation of the path to the teaching as a career and the prospective teachers’ motivations. The paper presents the broader context of prospective teachers’ formation and development. The results of the research enrich knowledge of teaching as a career and the professional development of teachers under modern conditions.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00