Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Nienawiści karmi nas pucharem”. Rozpad Jugosławii w latach 90. XX w. w imaginacjach geopolitycznych polskiej muzyki popularnej

Tytuł:
„Nienawiści karmi nas pucharem”. Rozpad Jugosławii w latach 90. XX w. w imaginacjach geopolitycznych polskiej muzyki popularnej
„Hatred feeds us with a goblet”: the break-up of Yugoslavia in the 1990s in geopolitical imaginations of the Polish popular music
Autorzy:
Macała, Jarosław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2138043.pdf
Data publikacji:
2022-03-31
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Tematy:
geopolitical imaginations
Polish pop music
Yugoslavia
Bosnia and Herzegovina
Kosovo
wyobrażenia geopolityczne
polska muzyka popularna
Jugosławia
Bośnia i Hercegowina
Kosowo
Źródło:
Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne; 2022, 73; 130-144
1505-2192
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article focuses on the interference of Polish popular music and geopolitics after 1989. Songs selected from various trends of the Polish popular music made the source material of the text. The basic study method involved critical discourse analysis of the lyrics. The hierarchical East-West axis, which was also applied to the Balkans and Yugoslavia, was fundamental to Polish geopolitical perceptions. The musical image of Yugoslavia from the 1990s seemed repulsive with its strangeness and “Easternness”, which were proven by bloody wars and crimes in Bosnia and Kosovo. In the name of superiority of the Western world and geopolitical interests, musicians appealed to Western countries for military interventions in the former Yugoslavia. At the same time, they strengthened the direction towards the occidentalization of Poland as a condition for its security and development at the price of submission to the dominance of the West in the world and in Europe.

Artykuł skupia się na interferencjach polskiej muzyki popularnej oraz geopolityki po 1989 r. Bazę źródłową tekstu stanowiły wybrane piosenki z różnych nurtów polskiej muzyki popularnej. Podstawową metodą badawczą była krytyczna analiza dyskursu tekstów piosenek. Podstawowa dla polskich wyobrażeń geopolitycznych była hierarchiczna oś Wschód–Zachód, co odnoszono także do Bałkanów i Jugosławii. Muzyczny obraz Jugosławii z lat 90. XX w. odstręczał obcością, której dowodziły krwawe wojny i zbrodnie w Bośni oraz w Kosowie. W imię wyższości wartości świata zachodniego oraz interesów geopolitycznych muzycy apelowali do państw zachodnich o interwencje zbrojne w byłej Jugosławii. Przy tym wzmacniali kierunek na okcydentalizację Polski jako warunek jej bezpieczeństwa i rozwoju za cenę podporządkowania się dominacji Zachodu w świecie i w Europie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies