Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Różnice w postrzeganiu wybranych aspektów funkcjonowania rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną przez rodziców, nauczycieli i pielęgniarki

Tytuł:
Różnice w postrzeganiu wybranych aspektów funkcjonowania rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną przez rodziców, nauczycieli i pielęgniarki
Differences in the parents, teachers and nurses perception of the functioning of families with an intellectually disabled child – selected aspects
Autorzy:
Guzowski, Andrzej
Krajewska-Kułak, Elżbieta
Kułak, Wojciech
Grassmann, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2135609.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Neurologów Dziecięcych
Tematy:
dziecko niepełnosprawne
percepcja
rodzice
nauczyciele
pielęgniarki
child with a disability
perception
parents
teachers
nurses
Źródło:
Neurologia Dziecięca; 2016, 25, 50; 61-72
1230-3690
2451-1897
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie. W rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym zachodzą poważne zmiany jej postaw oraz funkcji. Cel pracy. Ocena percepcji wybranych aspektów funkcjonowania rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną przez rodziców, nauczycieli i pielęgniarki. Materiał i metody. Badaniem ankietowym objęto 216 rodziców dzieci (I grupa), 163 nauczycieli (II grupa) oraz 166 pielęgniarek (III grupa). Wyniki. Głównym uczuciem związanym z opieką nad dzieckiem był lęk o jego przyszłość (59% I grupy, 76,9% II grupy, 73,2% III grupy) i los po śmierci rodziców (66,9% I grupy, 83,3% II grupy, 77,2% III grupy). Zasadniczą postawą wobec dziecka była chęć nauczenia go samodzielności (68,9% I grupy, 69,8% II grupy, 80% III grupy). Ograniczenia w codziennym życiu rodziców związane były z trudnościami w udziale w imprezach okolicznościowych (53% grupy I), realizacji pracy zawodowej (80% grupy II, 74,1% III grupy) i brakiem możliwości znalezienia zastępstwa w opiece (59% grupy I, 80% grupy II, 60% grupy III). Główną formą pomocy były pobyty dzieci w placówkach oświatowych (76,2% grupy I oraz 79,7% grupy II) a źródłem wsparcia współmałżonek (83,5% grupy I, 86,2% grupy II, 66,9% grupy III). Wnioski. W badanej grupie rodziców dzieci niepełnosprawnych towarzyszyły uczucia negatywne. Grupy rodziców i nauczycieli wskazywały na niewielką rolę pielęgniarek, jako źródło wiedzy i stawiały im niewielkie oczekiwania w tym zakresie. Wszystkie badane grupy dostrzegały ogrom obowiązków związanych z wychowywaniem dziecka niepełnosprawnego intelektualnie uważając, iż ograniczają ich karierę zawodową i inne aktywności.

Introduction. A family with a disabled child undergoes substantial changes regarding i attitudes and functions. Aim. To assess the perception of selected aspects of the functioning of families with a child with an intellectual disability by parents, teachers and nurses. Materials and methods. The study included 216 parents of children (group I), 163 teachers (group II) and 166 nurses (group, III). Results. The main feeling associated with a child care was the anxiety about his future (59% group I, 76.9% group, II, group, III 73.2%) and fears of child’s fate after parents’ death (66.9% group, I, 83.3% group II, group III, 77.2%). The parents’ main goal was to make a child independent (68.9% group I, 69.8% group II, group III, 80%). Restrictions in daily life were related to difficulties in the participating in special events (53%, group, I), work (80% group, II, group, III 74.1%) and the inability to find a replacement in care (59% group, I, 80% group, II, 60% group III). The main forms of aid were the children stays in the educational institutions (76.2% group, I, 79.7% group, II) and a spouse was the main source of suppo (83.5% group, I, 86.2% group, II, 66.9% group, III). Conclusions. Parents experienced negative feelings related to a disabled child. Parents and teachers reported that nurses play a minor role as a source of knowledge therefore they had low expectations in this regard. All respondents reported the enormity of responsibilities associated with caring for a child with intellectual disability believing that limits their career and other activities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies