Wprowadzenie. Przedmiotem opracowania jest aktywność ruchowa dziecka w szeroko pojętej przestrzeni edukacji muzycznej. Aktywność, o której mowa, jest wywoływana poprzez percepcję muzyki, w tym przede wszystkim – rytmu muzycznego. Wobec postulatów formułowanych przez pedagogów powszechnej edukacji muzycznej autorka pragnie wyrazić własną opinię w debacie prowadzonej od wielu lat na temat marginalizacji muzyki w polskim systemie oświaty. Autorka identyfikuje się z przekonaniem wyrażonym przez Małgorzatę Suświłło, że „powierzchowna kosmetyka dokonująca się” co jakiś czas w szkolnictwie polskim, zwłaszcza w kolejnych reformach programowych, „nie gwarantuje pełni sukcesu w tym zakresie. Jedną z przyczyn jest […] brak powiązania zmian programowych, szczególnie na początkowym etapie edukacyjnym, z wynikami badań nad edukacją i rozwojem dziecka” ( Suświłło 2009, ss. 106-107).
Cel. Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na szczególną wartość edukacyjną elementów rytmiki w rozwoju dziecka.
Metody: Autorka dokonała analizy jakościowej źródeł, literatury przedmiotu oraz doświadczeń osobistych wynikających z ponaddwudziestoletniej współpracy z poznańskimi placówkami oświatowymi i opiekuńczymi.
Wyniki: Wskazano walory zastosowania elementów ruchu z muzyką dla wspierania rozwoju dziecka i przedstawiono powody, dla których rytmika jawi się jako naturalna forma aktywności człowieka.
Wnioski: Propozycje przemodelowania sposobu postrzegania edukacji z zastosowaniem elementów ruchu z muzyką w polskim systemie kształcenia.
Introduction. The subject of the study is the child’s physical activity in the space of music education. The activity in question is triggered by the perception of music, especially the perception of musical rhythm. Following the postulates of educators of music education, the author wishes to express her own voice in the long-held debate on the marginalization of music in the Polish education system, because she identifi es with the belief expressed by Małgorzata Suświłło that „in Polish education”, especially in the area of subsequent curriculum reforms, „ does not guarantee full success in this respect. One of the reasons is [...] the lack of correlation between program changes, especially at the initial stage of education, with the results of research on the education and development of a child”.
Aim. The aim of the study is to draw attention to the special value of educating the elements of rhythm in the process of supporting the child’s development.
Methods. The author has made a qualitative analysis of the sources, literature on the subject, and personal experiences resulting from over twenty years of cooperation with educational and care institutions in Poznań.
Results. The advantages of using elements of movement with music in the process of supporting a child’s development were indicated, and the reasons why rhythmics appear as a natural form of human activity are presented.
Conclusion. The conclusions refer to the proposal to remodel the perception of education with the use of elements of movement with music in the Polish education system.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00