Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach uczniów i uczennic: ocena relacji szkolnych i jej uwarunkowania Distance education during the COVID-19 outbreak in the experiences of Polish students: the assessment of school relationships and its determinants
Wprowadzenie. Relacje interpersonalne wysokiej jakości są czynnikiem chroniącym w sytuacji kryzysowej. Badania dotyczące okresu pandemii COVID-19 wskazują na związek oceny własnych sieci relacji i innych aspektów codziennego funkcjonowania. Dotyczy to także dzieci i młodzieży i jest jedną z kluczowych kwestii w profi laktyce negatywnych konsekwencji doświadczeń z okresu pandemii dla rozwoju i zdrowia psychicznego.
Cel. Celem badań prezentowanych w tekście było poznanie szkolnych doświadczeń uczniów i uczennic doznawanych podczas pandemii w obszarze relacji (z kolegami i koleżankami z klasy, z wychowawcą/wychowawczynią, nauczycielkami i nauczycielami). Problemy badawcze dotyczyły uczniowskiej oceny tych relacji i jej uwarunkowań.
Materiały i metody. Uczestnikami badania byli uczniowie i uczennice (N=1955) w wieku od 9 do 20 lat, korzystający z dziennika elektronicznego VULCAN, uczący się w szkołach podstawowych i średnich. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Zebrane dane poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem statystyk opisowych, analizy częstości, testów istotności różnic (test niezależności chi-kwadrat).
Wyniki. Uczniowie i uczennice najlepiej oceniają swoje relacje z wychowawcami. Prawie 70% uważa, że były one dobre przed pandemią i takie pozostały. Ponad 25% dostrzega pogorszenie relacji z kolegami i koleżankami na skutek pandemii i edukacji zdalnej – szczególnie dziewczęta i osoby uczące się w szkołach wiejskich.
Introduction. High-quality interpersonal relationships are a protective factor in a crisis situation. Research on the coronavirus (SARS-CoV-2) pandemic shows that there is a relationship between the personal assessment of one’s own social relationship network and other aspects of everyday functioning. This also applies to children and adolescents, and it becomes one of the key issues in preventing the negative consequences of pandemic experiences for their development and mental health.
Aim. The aim of the research was to explore the students’ school experiences during the COVID-19 outbreak in the area of their relationships with classmates and teachers. Research problems concerned the students’ assessment of these relations and its determinants.
Materials and methods. The participants were students (N = 1955) aged from 9 to 20, studying in primary and secondary schools. The survey method was used. The collected data were statistically analysed using descriptive statistics, frequency analysis, and significance difference tests (chi-square test).
Results. Almost 70% of students claim that they have good relations with teachers and that they have remained unchanged during the COVID-19 pandemic. Over 25% of students noticed a deterioration in relations with their colleagues (especially girls, and pupils studying in rural area schools).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00