Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Samiec alfa”? Socjologiczne narracje męskiej atrakcyjności

Tytuł:
„Samiec alfa”? Socjologiczne narracje męskiej atrakcyjności
‘Alpha male’? Sociological narrations of male attractiveness
Autorzy:
Wróblewska-Skrzek, Joanna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2130226.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Uniwersytet Zielonogórski. Oficyna Wydawnicza
Tematy:
attractiveness
masculinity men
men’s studies
sexuality
gender.
atrakcyjność
męskość
mężczyzna
seksualność,
płeć
Źródło:
Dyskursy Młodych Andragogów; 2021, 22; 357-366
2084-2740
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest przeanalizowanie sytuacji współczesnych mężczyzn oraz wyjaśnienie zasadności stosowania określenia „samiec alfa” jako synonimu współczesnego mężczyzny. Analizie zostaje poddana kwestia kryzysu męskości oraz wyznaczników męskiej atrakcyjności we współczesnych społeczeństwach. Kwestia oceny męskości ukazana została przez pryzmat dwóch paradygmatów: tradycyjnego i nowoczesnego, które ujmują pojęcie męskości w zupełnie odmienny sposób. Zaproponowana analiza przyjmuje perspektywę płci kulturowej i odwołuje się do koncepcji teoretycznych oraz danych empirycznych, ilustrujących faktyczną sytuację mężczyzn. W tekście zostaje postawiona teza, że ewentualny kryzys męskości odnosi się do wizerunku tradycyjnego mężczyzny, który nie spełnia dziś oczekiwań zarówno kobiet, jak i społeczeństwa. Owe trudności przystosowawcze mężczyzn wynikają z rosnącej niezależności kobiet oraz nowych standardów męskości, które formułuje społeczeństwo. Ponadto trudności przystosowawcze mężczyzn wynikają zarówno z przyczyn subiektywnych – mężczyźni wcale nie porzucili tradycyjnych wizji męskości, jak i obiektywnych – obowiązujące sprzeczne wizje męskości sugerują wniosek, że samo społeczeństwo nie wie, jaki winien być współczesny mężczyzna.

The aim of the article is to analyse the situation of modern men and explain the legitimacy of the use of the term ‘alpha male’ as a synonym of modern man. The issue of the masculinity crisis and determinants of male attractiveness in contemporary societies are analysed. The assessment of masculinity was presented through the prism of two paradigms: traditional and modern, which capture the concept of masculinity in a completely different way. The proposed analysis takes on the gender perspective and refers to theoretical concepts and empirical data illustrating the actual situation of men. The thesis is presented that a possible crisis of masculinity refers to the image of a traditional man who today does not meet the expectations of women and society. These difficulties in male adaptation result from the increasing independence of women and the new standards of masculinity that are formulated by society. Moreover, men’s adaptation difficulties result from both subjective reasons – men have not abandoned traditional visions of masculinity, and objective ones – the current contradictory visions of masculinity suggest that society itself does not know what a modern man should be like.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies