The article describes participation of Mi-2 helicopters in both military and civilian operations
at sea. Although the multipurpose Mi-2 rotorcraft were not designed to operate in the harsh
environment over the sea, they became – in the second half of the 1960s and in the 1970s – a standard
type performing a wide array of tasks at sea. Modern turboshaft engines, a favorable weight-to-power
ratio and a dual engine configuration were all factors enabling safe flight over the sea, at considerable
distances from land. The specialized Mi-2RM variant designed by WSK PZL Świdnik provided
the Naval Aviation with an opportunity to establish, in the 1st half of the 1970s, a unique marine air
rescue system. The last Mi-2RM used for rescue missions was decommissioned as late as in 2010,
although at that stage it was only used for aircrew training purposes. The Navy was also using
the Mi-2Ch variant tasked with creating smokescreens to conceal vessels and port facilities. General
purpose variants of the helicopter were used to transport people and goods. They also performed
well during patrolling missions and while identifying various types of contamination.
As far as civilian use of the helicopters is concerned, Mi-2 versions equipped with special purpose
on-board systems supported scientists in the exploration of the Antarctica at two stations of the Polish
Academy of Science. The Maritime Authority in Gdynia was also using its own Mi-2 helicopter for over
30 years – until 2015 – for patrolling the Gdańsk and Puck Bays and waters around the Hel Peninsula.
The missions were focusing primarily on detecting potential contamination of the coastal areas.
In the former Soviet Union, civilian Mi-2 variants were (and still are) standard equipment of deep
sea icebreakers operating in the Arctic and around the North Pole. The machines are mainly used for
safety purposes, as well as for transporting scientists and groups of extreme tourists. Approximately
a dozen Mi-2 purchased from Russia in the mid-1990s, in turn, were used by the Aviation Force of
the Mexican Navy. Unfortunately, no further details regarding their use are available.
W artykule omówiono zastosowanie śmigłowców Mi-2 w wojskowych i cywilnych działaniach
na morzu. Jakkolwiek wielozadaniowe Mi-2 nie były konstruowane z myślą o działaniach w trudnym
środowisku morskim, to jednak w II połowie lat 60. i w kolejnej dekadzie stały się standardowym
typem wykonującym zadania nad morzem. Nowoczesny napęd turbowałowy, korzystny stosunek
mocy silników do masy oraz układ dwusilnikowy pozwalały na bezpieczne loty nad morzem
w znacznej odległości od lądu. Dzięki opracowanej w zakładach WSK PZL Świdnik specjalistycznej
wersji Mi-2RM lotnictwo Marynarki Wojennej mogło w I połowie lat 70. stworzyć unikalny system
lotniczego ratownictwa morskiego. Ostatni ratowniczy Mi-2RM został wycofany ze służby dopiero
w 2010 r., choć był wówczas wykorzystywany już tylko do treningu załóg. Ponadto w Marynarce
Wojennej stosowano wersję Mi-2Ch do stawiania zasłon dymnych maskujących okręty i obiekty
portowe. Wersje ogólnoużytkowe wykorzystywano do przewozów ludzi i ładunków, patrolowania,
rozpoznania skażeń itp.
Z kolei w służbie cywilnej do historii przeszło użycie specjalnie wyposażonych Mi-2 do wsparcia
badań obszarów antarktycznych prowadzonych przez naukowców na dwóch stacjach Polskiej
Akademii Nauk. Także Urząd Morski w Gdyni przez blisko 30 lat do 2015 r. dysponował własnym
śmigłowcem Mi-2 do patrolowania rejonu zatok Gdańskiej i Puckiej oraz wód Półwyspu Helskiego,
a w szczególności do wykrywania skażeń morskich wód przybrzeżnych.
W Związku Radzieckim cywilne Mi-2 do dziś stanowią wyposażenie wielkich lodołamaczy
dalekomorskich, które pływają po wodach Arktyki włącznie z rejonem bieguna północnego,
zabezpieczając bezpieczeństwo żeglugi, przewożąc wyprawy naukowe oraz grupy ekstremalnych
turystów. Z kolei kilkanaście Mi-2 odkupionych od Rosji w połowie lat 90. ub. wieku używało
Lotnictwo Marynarki Wojennej Meksyku, jednak brak jest bliższych informacji o szczegółach
tych działań.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00