Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

How behavioral mimicry influences impression formation processes: a positive impression bias

Tytuł:
How behavioral mimicry influences impression formation processes: a positive impression bias
Autorzy:
Trzmielewska, Weronika D.
Brzóska, Paweł
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2129242.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Tematy:
formowanie pierwszego wrażenia
mimikra
przynależność społeczna
sprawczość i wspólnotowość
Źródło:
Polskie Forum Psychologiczne; 2022, XXVII, 1; 5-22
1642-1043
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania było sprawdzenie wpływu naśladownictwa (mimikry) na proces formowania pierwszego wrażenia o nieznajomej osobie, na podstawie przedstawionego opisu niejednoznacznego jej zachowania (badani mogli zakwalifikować zachowanie nieznajomego jako pozytywnie bądź negatywnie). Uczestnicy (N = 115) byli naśladowani lub nie byli naśladowani przez asystenta badacza. Następni zapoznali się z niejednoznacznym opisem zachowania osoby, i byli instruowani, aby (1) zaproponować trzy cechy, które najadekwatniej oddają charakterystykę osoby, (2) ocenić prawdziwość czterech par cech nieznajomego (każda z par zawierała cechę o pozytywnym vs. negatywnym wartościowaniu). Naśladowani opisywali osobę przychylniej w przypadku pierwszej oferowanej cechy (pod względem pozytywnego wartościowania, ale też nacechowania na wymiarze wspólnotowym i sprawczym). Nie stwierdzono różnic międzygrupowych dla drugiej i trzeciej proponowanej cechy ani indeksu pozytywnego wartościowania cech (średniej wartości z trzech cech). W obu warunkach oferowane cechy nieznajomego były silniej nacechowane poprzez wymiar sprawczy niż wspólnotowy. W przypadku ocen osoby nieznajomej w zadaniu zamkniętym naśladownictwo wpłynęło na oceny cech o wartościowaniu negatywnym (lekkomyślność i zarozumiałość), nie miało natomiast wpływu na oceny cech o wartościowaniu pozytywnym. W artykule omówiono implikacje wynikające z automatycznej aktywizacji procesów przetwarzania informacji społecznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies