Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku poniemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych. Studium przypadku

Tytuł:
Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku poniemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych. Studium przypadku
Speech therapy diagnosis of toddlers with vocal fold paralysis. A case study
Autorzy:
Knapek, Magdalena
Wójcik-Topór, Paulina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2128615.pdf
Data publikacji:
2022-04-01
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Tematy:
dysphonia
dysphagia
paralysis of vocal cords
logopedic diagnosis
dysfonia
dysfagia
porażenie fałdów głosowych
diagnoza logopedyczna
Źródło:
Forum Lingwistyczne; 2022, 10; art. no. FL.2022.10.08
2449-9587
2450-2758
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem badania jest diagnoza dysfonii i dysfagii u dziecka w wieku poniemowlęcym, u którego nastąpiło porażenie fałdów głosowych na skutek zabiegu operacyjnego. W zakresie metodologii badań logopedycznych posłużono się metodą studium przypadku, która wydaje się najwłaściwsza na drodze diagnozy i programowania terapii logopedycznej w opisywanym zagadnieniu. Autorki artykułu w części teoretycznej przedstawiają zaburzenia połykania i emisji głosu u dzieci z porażeniem fałdów głosowych w wyniku oddziaływań operacyjnych – przyczyny, objawy, możliwości diagnostyczne. W kolejnym etapie ukazują sposoby badania zaburzeń dysfagicznych i dysfonicznych u pacjenta w wieku poniemowlęcym, który brał udział w próbie eksperymentalno-klinicznej w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie. W części dotyczącej zagadnień praktycznych – studium przypadku – badaczki zaprezentowały poszczególne etapy diagnozy dziecka, wnioski oraz rekomendacje. Przedstawiły zależność diagnozy miofunkcjonalnej z diagnozą umiejętności prelingwalnych i lingwalnych dziecka w aspekcie komunikacji i rozwoju. W konkluzji autorki artykułu pokazały konieczność prowadzenia równoległej diagnozy logopedycznej i medycznej w opisanym przypadku oraz jemu podobnych.

The subject of Magdalena Knapek and Paulina Wójcik-Topór’s article is the diagnosis of dysphonia and dysphagia in toddlers who suffer from a vocal cord paralysis as a result of surgery. In their research, Knapek and Wójcik-Topór have used the case-study method, which seems to be the most appropriate way to diagnose the issue and to devise speech therapy. In the theoretical part of the article, they discuss swallowing and voice disorders in children with the paralysis of vocal folds as a consequence of surgery: their causes, symptoms, and the diagnostic possibilities. Next, they look at the methods of examining dysphagic and dysphonic disorders in a toddler patient who took part in an experimental-clinical trial conducted at the University Children’s Hospital in Kraków. In the practical, case-study, section of their article, Knapek and Wójcik-Topór present the phases of the diagnosis, conclusions, and suggestions. Moreover, they address the relation of the myofunctional diagnosis to the diagnosis of the child’s prelingual and linguistic skills in the aspect of communication and development. In the conclusion section, they argue for the need to conduct a parallel speechtherapy and medical diagnosis in this and similar cases.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies