Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Językowe sposoby budowania relacji z odbiorcą radiowych programów informacyjnych

Tytuł:
Językowe sposoby budowania relacji z odbiorcą radiowych programów informacyjnych
Linguistic Methods of Building Relations with the Recipient of Radio Information Programs
Autorzy:
Pokorska, Michalina Weronika
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2128588.pdf
Data publikacji:
2022-01-21
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Tematy:
radio information programmes
partnership in media communication
media linguistics
the formatting of radio
radiowe programy informacyjne
partnerstwo w komunikacji medialnej
mediolingwistyka
formatowanie radia
Źródło:
Forum Lingwistyczne; 2022, 9; art. no. FL.2022.09.10
2449-9587
2450-2758
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem autorki artykułu jest zaprezentowanie językowych sposobów budowania relacji z odbiorcą radiowych serwisów informacyjnych. Przeanalizowano kilkanaście serwisów informacyjnych następujących rozgłośni radiowych: Programu Pierwszego Polskiego Radia, Programu Trzeciego Polskiego Radia, Radia RMF FM, Radia Zet, Radia Maryja oraz Radia Niepokalanów. O doborze tych stacji zadecydował czynnik własnościowy oraz popularności – wybrane stacje reprezentują trzy grupy nadawców medialnych: publicznego, komercyjnego oraz społecznego. Niniejsza analiza wpisuje się w nurt badań mediolingwistycznych – zakładających perswazyjny charakter mediów. Szeroka oferta dostępna na rynku medialnym sprawia, że nadawcy medialni zabiegają o odbiorcę poprzez budowanie partnerskiej relacji tak, by odbiorca czuł się dostrzeżonym współuczestnikiem komunikacji. Językoznawcza analiza korpusu tekstu wykazała następujące językowe zabiegi pełniące funkcję fatyczną: „my” inkluzywne, „my” eksluzywne, nieoficjalne i oficjalne formy adresatywne czasownika, potoczne elementy języka. Na podstawie przeprowadzonej przez pryzmat użycia języka w funkcji budowania relacji z odbiorcą analizy najbardziej reprezentatywnych stacji radiowych w Polsce można potwierdzić dużą kreatywność językową nadawców komercyjnych, objawiającą się między innymi licznym zastosowaniem szeroko pojętych gier komunikacyjnojęzykowych.

The main objective of this article is to discuss the linguistic methods of building a relationship with the audience of radio information programmes. The research project involved analysing over ten radio information programmes from the following radio stations: Polish Radio First Program, Polish Radio Third Program, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio Maryja and Radio Niepokalanów. These stations have been chosen on the basis of the criteria of ownership and popularity; they represent three different groups of media broadcasters: public, commercial, and social. The analysis has been carried out from the perspective of media linguistic research and based on the assumption of the persuasive nature of the media. The wide variety of programmes available on the media market makes media broadcasters compete for listeners by building a partnership relationship so that the listeners feel that they like privileged participants in the communication process. The linguistic analysis of the textual corpus has identified the following linguistic methods that perform the phatic function: inclusivus (the inclusive “we”), exclusivus (the exclusive “we”), informal and formal verb forms of address, colloquial language elements. Conducted through the prism of the use of language in the function of building relationships with the audience, this analysis of the most representative radio stations in Poland confirms the great linguistic creativity of commercial broadcasters visible in their use of broadly understood communicative-linguistic games.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies