Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Centra handlowe a gospodarka miasta na przykładzie Krakowa

Tytuł:
Centra handlowe a gospodarka miasta na przykładzie Krakowa
Shopping centres and city economy: the case of Cracow
Autorzy:
Stec, Anna
Sarzyński, Konrad
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2128438.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet w Białymstoku. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Tematy:
centra handlowe
rozwój przestrzenny
lokalizacja przedsiębiorstw
shopping mall
spatial development
business location
Źródło:
Optimum. Economic Studies; 2017, 6(90); 214-229
1506-7637
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Choć centra handlowe w Polsce pojawiły się dopiero po koniec XX wieku, na stałe wpisały się w krajobraz, początkowo dużych, a obecnie również mniejszych, miast w całym kraju. Ostatnie dwie dekady to okres niezwykle intensywnego wzrostu liczby centrów handlowych, a także gwałtownej ewolucji ich formuły, od sklepów towarzyszących hipermarketowi, po ogromne obiekty bliskie samowystarczalności i zdolne do zatrzymania klientów przez wiele godzin, zaspokajając wszystkie ich potrzeby. Celem artykułu jest zbadanie otoczenia krakowskich centrów handlowych pod kątem ich wpływu na strukturę przedsiębiorstw. Dokonano klasyfikacji krakowskich centrów handlowych, następnie na podstawie danych o lokalizacji przedsiębiorstw rozpoznano zmiany w strukturze przedsiębiorstw w ich otoczeniu. Wyniki zwizualizowano z wykorzystaniem oprogramowania GIS. Pozwoliło to zweryfikować hipotezę, że w otoczeniu centrów handlowych funkcjonuje wyższy odsetek przedsiębiorstw: handlowych, gastronomicznych i hotelarskich niż w pozostałych częściach miasta.

Although shopping centres in Poland appeared only at the end of the twentieth century, they have become an inherent part of the landscape of large, and now also smaller, cities across the country. The past two decades have been a period of tremendous growth in the number of shopping centres, also bringing a rapid evolution of their formulas - from hypermarket stores to large, nearly self-sufficient facilities, catering to almost every need of their customers. The aim of the paper is to examine the surroundings of Cracow shopping centres from the perspective of their impact on the structure of these enterprises. Cracow shopping malls are classified and then, based on location data, changes in the structures of the enterprises in their vicinity are examined. The results are visualized using GIS software. This enables the author to verify the hypothesis that there is a higher percentage of shopping, dining, and hotel businesses in areas adjacent to the shopping centers than in the rest of the city.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies