Tytuł pozycji:
D’Antony à Gabrielle ou la faillite du héros romantique
- Tytuł:
-
D’Antony à Gabrielle ou la faillite du héros romantique
Od Antony do Gabrielle, czyli o porażce bohatera romantycznego
- Autorzy:
-
Barańska, Ewa
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/2119910.pdf
- Data publikacji:
-
1990
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
- Źródło:
-
Roczniki Humanistyczne; 1990, 37-38, 5; 41-50
0035-7707
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ten skromny przyczynek do biografii bohatera romantycznego w dramacie francuskim XIXw. jest wynikiem analizy dwóch sztuk: romantycznego dramatu A. Dumasa Antony (1831) oraz sztuki E. Augiera Gabrielle (1849) zbliżonych do siebie poprzez sytuację dramatyczną, w której bohaterka musi dokonać wyboru pomiędzy mężczyzną, którego kocha, a mężem i ojcem swego dziecka. O ile Antony jest uosobieniem bohatera romantycznego, a cały dramat jest zdominowany jego osobowością, o tyle w Gabrielle postać obdarzona funkcją romantycznego kochanka jest nie tylko postacią drugorzędną, ale także celowo pozbawioną przez autora prestiżu. Postacią pierwszoplanową staje się tu mąż Gabrielle, „bohater pozytywny”, broniący wartości rodzinnych. W sztuce pisanej dla nowej już generacji, pobrzmiewają jeszcze akcenty romantyczne, w których autor widzi jednak niebezpieczeństwo społeczne. Reprezentuje ona tzw. szkołę zdrowego rozsądku, która pozbawi dramat francuski tego czasu całej aury tajemniczości, pasji i niepokoju i zamknie go na długo w ciasnym salonie mieszczańskim.