Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rodziny dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19

Tytuł:
Rodziny dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19
Families of Children with Disabilities During the COVID-19 Pandemic
Autorzy:
Parchomiuk, Monika
Szabała, Beata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/21151170.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
COVID-19
dziecko z niepełnosprawnością
zaburzenia ze spektrum autyzmu
niepełnosprawność intelektualna
rodzice
rodzina
child with disabilities
autism spectrum disorders
intellectual
parents
family
Źródło:
Roczniki Pedagogiczne; 2022, 14, 4; 151-172
2080-850X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pandemia COVID-19 przyniosła znaczne wyzwania i trudności we wszystkich obszarach życia ludzi na całym świecie. Dotychczasowe doniesienia pokazują, że spowodowała istotne zmiany w jakości codziennego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin, ale także zmiany związane z rehabilitacją, leczeniem i edukacją. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych z udziałem rodziców dzieci z niepełnosprawnością mających na celu poznanie ich funkcjonowania w czasie pandemii COVID-19, w tym problemów, potrzeb oraz strategii radzenia sobie, z uwzględnieniem samych rodziców, dzieci oraz całych rodzin. Zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji. Materiał zebrany od 85 rodziców (głównie matek) potwierdził występowanie niekorzystnych zmian i doświadczeń psychospołecznych we wszystkich trzech analizowanych obszarach związanych z pandemią, w tym zwłaszcza restrykcjami, które jej towarzyszą. Pokazał znaczenie strategii opartych na wykorzystaniu wsparcia, zwłaszcza nieformalnego.

The COVID-19 pandemic has created significant challenges and difficulties in all areas of people’s lives world-wide. Reports to date show that it has caused significant changes in the quality of everyday functioning of people with disabilities and their families, as well as in rehabilitation, treatment, and education. The article presents the results of authors’ own research involving parents of children with disabilities. The research goal was to learn about parents’ functioning during the COVID-19 pandemic, investigating problems, needs and coping strategies, taking into account the perspectives of parents, children, and entire families. A questionnaire designed by the authors was used. The material collected from 85 parents (mainly mothers) confirmed the occurrence of unfavorable changes and psychosocial experiences in all three analyzed areas related to the pandemic, especially the restrictions that accompany the pandemic. The analysis showed the importance of strategies based on the use of support, especially informal one.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies