Artykuł jest próbą interpretacji stanowiska Platona w sporze między naturalizmem
i konwencjonalizmem w sprawie języka na podstawie dialogu Kratylos.
Interpretacja tego dialogu jest nadal przedmiotem sporów we współczesnej literaturze.
W artykule przedstawiam następującą interpretację Kratylosa: 1) Platon
nie stara się wybrać jednego tylko stanowiska, ale łączy ze sobą naturalizm
i konwencjonalizm; 2) specyfika jego tezy na temat języka polega na tym,
że według niego konwencjonalizm opisuje faktyczny sposób funkcjonowania
języka, zaś naturalizm jest pewnym postulatem dotyczącym tego, jak język
powinien funkcjonować. Sformułowanie tego postulatu powinniśmy łączyć
z religijnym wymiarem myśli Platona.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00