Artykuł dotyczy problemu pozornej, albo złudnej, samowiedzy w ujęciu
współczesnych badaczy adwajta-wedanty, którzy analizują opisywane przez
Śankarę (VIII/IX w.) procesy generujące poczucie „ja” i iluzję separacji.
Śankara demitologizuje procesy mentalne jako projekcje nierealnych granic
i rozłamów. Wizje umysłu, które porównuje do snu, formują się stopniowo, by
w końcu lawinowo i szczelnie zakryć źródło „światła świadomości”. Zarzuca
się Śankarze, że nie rozstrzyga kwestii początku niewiedzy, ale jest to problem
z czasowego, względnego porządku, który on chce przekroczyć. Zajmuje go
soteryczny sens iluzji, a nie jej geneza. Współcześni autorzy, gdy relacjonują
zależności między składowymi wedanty, zwykle akcentują rolę złudzenia.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00