Celem pracy jest przeanalizowanie eksternalizmu w wersjach Hilary’ego Putnama
i Tylera Burge’a z punktu widzenia filozofii późnego Ludwiga Wittgensteina.
W pracy przedstawiony zostaje argument za tym, że filozofii późnego
Wittgensteina nie da się pogodzić z propozycjami Putnama i Burge’a.
Wittgenstein podkreślał, że język jest zależny tylko i wyłącznie od praktyki,
a Putnam uznał, że elementy od niej niezależne mają wpływ na semantykę
języka. Burge docenił znaczenie praktyki, ale próbował następnie znaleźć
źródło tego, że praktyka jest taka, jaka jest. Ostatecznie umieścił to źródło
poza praktyką, uznając, że ważnymi elementami determinującymi znaczenie
wyrażeń języka oraz treści nastawień sądzeniowych konkretnych osób są ich
dyspozycje, które są pierwotne względem praktyki. Tym samym Burge, podobnie
jak Putnam, w sposób istotny odwołał się w swojej koncepcji do czegoś
poza praktyką. Konkluzją artykułu jest, że eksternalizm na gruncie filozofii
późnego Wittgensteina jest poglądem, który należy rozumieć w sposób mniej
substancjalny, niż chcieli tego jego autorzy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00