The family as a socializing factor stands in the centre of interest of many disciplines, including social and re-social pedagogy. It is one of the most important external
factors within the etiology of social deviance; dysfunctional family environment is usually one of the main causes of behavioural disorders. Inter-generational crime, abuse of
addictive substances by family members, neglect and abuse, unemployment and social
exclusion often appear in the anamnesis of delinquent individuals; educational problems occur in childhood. The family is also an important and often neglected factor in
the re-socialization and re-integration of delinquent individuals. It plays a crucial role in
the “remedy” and resocialization of individuals in all types of etopedical care facilities
– in children's homes with schools, youth detention institutes, educational care centres
or in prison (criminal measures), as well as in the treatment by a curator (social curator
or curator for children and juveniles), or a probation and mediation officer (probation
program, probation supervision). In detention facilities within the penitentiary practice
contact with the family is a part of rehabilitation programs, so-called treatment programs. Support of the relationship with the family is also one of the fundamental rights
of the convict. In the penitentiary process the family is one of the biggest motivating factors; it may be helpful in the implementing of treatment programs and it helps to
maintain the good mental health of convicts. But the family may also represent a negative factor, e.g. in a case of the introduction of illegal goods into prisons or in the case
of further negative and undesirable effects on the individual (e.g. inter-generational
crime).
Rodzina jako czynnik socjalizacyjny znajduje się w centrum zainteresowania wielu
dyscyplin, w tym pedagogiki społecznej i resocjalizacyjnej. Jest ona jednym z najważniejszych czynników zewnętrznych w etiologii dewiacji społecznej; dysfunkcyjne środowisko rodzinne jest zwykle jedną z głównych przyczyn zaburzeń zachowania. Przestępczość międzypokoleniowa, nadużywanie substancji uzależniających przez członków rodziny, zaniedbania i przemoc, bezrobocie i wykluczenie społeczne często pojawiają się we wspomnieniach przestępców; problemy edukacyjne pojawiają się w dzieciństwie. Rodzina jest również ważnym a często zapomnianym czynnikiem w resocjalizacji i reintegracji społecznej przestępców. Gra główną rolę w „pomocy” i resocjalizacji osób w etopedagogicznych placówkach wszelkiego typu – w sierocińcach ze szkołami, w zakładach poprawczych, w ośrodkach edukacyjnych i w zakładach karnych, jak
również w postępowaniu kuratora (kuratora społecznego lub kuratora dzieci i młodocianych), jak również kuratorów sądowych i mediatorów (okres próbny, warunkowe
zwolnienie). W zakładach penitencjarnych kontakt z rodziną jest częścią programu resocjalizacji. Wsparcie ze strony rodziny jest jednym z podstawowych praw osadzonego.
W procesie penitencjarnym rodzina jest jednym z największych czynników motywujących; może pomagać w implementacji programów resocjalizacji i wspiera zdrowie psychiczne osadzonych. Jednak rodzina może być również czynnikiem negatywnym, na
przykład w przypadku przemycania nielegalnych towarów do więzienia lub innego negatywnego wpływu (np. przestępczość międzypokoleniowa).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00