Obserwowane w ostatnich dekadach zainteresowanie świadomością, tak na
gruncie filozofii umysłu, jak i nauk kognitywnych i neurokognitywnych, wiąże
się z próbami włączenia doświadczenia subiektywnego w obszar naturalistycznie
pojmowanej nauki. Próby takie podejmowane są z różnych perspektyw
badawczych, z których w artykule omawiam dwie: neurofenomenologię i heterofenomenologię.
Mimo nawiązań do fenomenologii husserlowskiej koncentrują
się one (w mniejszym lub większym stopniu) na sprawozdaniach introspekcyjnych
osób badanych. W artykule omawiam różne sposoby, na jakie odwołania
do fenomenologii i świadomości fenomenalnej są w nauce podejmowane, oraz
zwracam uwagę na chaos terminologiczny (i merytoryczny) panujący w tym
zakresie. Wskazuję też na trudności, jakie wiążą się z próbami naturalizacji
świadomości fenomenalnej czy fenomenologicznej, zarówno na gruncie neurobiologicznym,
jak i filozoficznym. Zasygnalizowany zostaje też problem
statusu świadomości fenomenalnej (w tym zwłaszcza jej roli przyczynowej).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00