Digital technology in the context of social science teaching at secondary schools Technologia cyfrowa w kontekście nauczania nauk społecznych w szkołach średnich
The goal of the study is to contribute to the problem in hand regarding the insufficiently developed digital competencies of teachers of social scientific subjects within the secondary education. The solution to it is based on a precondition that if the teachers will not be digitally competent they will not be able to develop the digital competence of students. This fact can negatively affect their ability to find employment at the labour market of the 21st century, preparedness to further professional education and ability to participate at the lifelong learning. The text at issue solves the problem of digital technology integration into teaching of social sciences, emphasizes multidisciplinary approach to the humanities, social and technological sciences, presents the need of development of teachers´ technical thinking relating to social scientific subjects and specifies common features and differences of the pedagogical and technological sciences. The study is the actual output of the project TAČR (PID: TL 01000192, in the period 02/2018 – 02/2021). It is based on the sub-chapter ”Integration of the digital technology into teaching of social sciences” that will be embodied in the currently prepared monograph “Development of teachers´ digital competencies relating to social scientific subjects at vocational schools”.
Celem artykułu jest wniesienie wkładu w problem niedostatecznie
rozwiniętych kompetencji cyfrowych nauczycieli przedmiotów
społecznych w ramach szkolnictwa średniego. Rozwiązanie tego problemu
opiera się na założeniu, zgodnie z którym jeśli nauczyciele nie będą
kompetentni cyfrowo, nie będą oni w stanie rozwijać kompetencji
cyfrowych uczniów. Fakt ten może negatywnie wpłynąć na ich zdolność
do znalezienia pracy na rynku pracy XXI wieku, gotowość do dalszej
edukacji zawodowej oraz możliwość uczestniczenia w procesie uczenia się
przez całe życie. Tekst rozwiązuje problem integracji technologii
cyfrowych oraz nauczania nauk społecznych, kładzie nacisk na
multidyscyplinarne podejście do nauk humanistycznych, społecznych i
technicznych, przedstawia potrzebę rozwoju technicznego myślenia
nauczycieli w zakresie nauk społecznych oraz wskazuje cechy wspólne i
różnice pomiędzy naukami pedagogicznymi a naukami technicznymi.
Przedstawione opracowanie stanowi rezultat projektu TAČR (PID: TL
01000192, w okresie 02/2018 - 02/2021). Bazuje ono na podrozdziale
„Integracja technologii cyfrowej w nauczaniu nauk społecznych”, który
zostanie ujęty w przygotowywanej monografii zatytułowanej „Rozwój
kompetencji cyfrowych nauczycieli w zakresie nauk społecznych
w szkołach zawodowych”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00