W rozważaniach wskazuję zarówno na głębokie kontrowersje związane z określaniem
miejsca filozofii Leibniza w oświeceniowej tradycji, jak też podejmuję
próbę pokazania przynajmniej niektórych z ich źródeł. Do najistotniejszych
z nich zaliczam przykładanie do tej filozofii miar adekwatnych wprawdzie dla
Oświecenia we Francji, ale już nie w krajach niemieckich. W tych ostatnich
były ono również zróżnicowane – widoczne jest to zwłaszcza wówczas, gdy
się porówna Oświecenie niemieckie w jego wczesnych fazach z Oświeceniem
w fazach późnych. Interesującą i skłaniającą do głębszych refleksji jest również
próba kreślenia wielkości Leibniza i wartości jego filozofii miarą, jaką
były różne odmiany oświeceniowego racjonalizmu. Przywołuję tutaj tylko
jedną taką próbę, ale w literaturze poświęconej tej epoce można ich znaleźć
znacznie więcej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00