W domenie stosunku wiary i rozumu rzeczywisty spór dotyczy tego, czy rozum
ma coś (jeśli w ogóle) do zrobienia w sferze wiary. Istniejące stanowiska
w kwestii tego stosunku mogą być przedstawione jako continuum, z racjonalizmem
(racjonalizmem oświeceniowym) i fideizmem jako zajmującymi
przeciwległe bieguny. Dla racjonalistów wiara winna być ograniczona lub
podporządkowana rozumowi, zaś dla fideistów rozum musi być wzmo cniony
przez wiarę. Moim zamierzeniem było poddanie analizie stanowiska Leibniza,
które przedstawia on w pierwszej części swej Teodycei. W Teodycei
Leibniz dostarcza optymistycznej odpowiedzi na problem zła. Ta odpowiedź
przygotowana jest przez metodologiczny szkic Rozprawa o zgodności wiary
z rozumem, gdzie Leibniz omawia problem relacji wiary i rozumu. W artykule
przedstawiam szczegółowo analizy argumentów Leibniza na rzecz tezy
o zgodności wiary i rozumu.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00