Artykuł koncentruje się na analizie zaistniałego między Leibnizem a Lockiem
sporu dotyczącego istnienia idei wrodzonych i wrodzonej wiedzy. Praca składa
się z trzech części. W pierwszej przedstawiam i poddaję ocenie argumenty
Locke’a przeciwko istnieniu idei wrodzonych. W drugiej przeprowadzam analizę
odpowiedzi Leibniza. W trzeciej wskazuję na siłę i słabości obu stanowisk,
a także rozważam, co możemy wynieść z ich sporu w odniesieniu do
współczesnej debaty nad wiedzą wrodzoną. Określam warunki, jakie powinna
spełniać adekwatna teoria wiedzy wrodzonej, a także klaruję stanowiska
w sporze. Innymi słowy, biorąc to, co najlepsze z wywodów Locke’a i Leibniza,
i zachowując przy tym spójność, staram się nakreślić warunki brzegowe
dyskusji nad istnieniem i charakterem wrodzonych zasobów poznawczych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00