Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Leibniza pojęcie wiedzy wrodzonej w świetle sporu z Lockiem

Tytuł:
Leibniza pojęcie wiedzy wrodzonej w świetle sporu z Lockiem
Autorzy:
Stępnik, Andrzej
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2102453.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
idee wrodzone
wiedza wrodzona
J. Locke
G.W. Leibniz
natywizm
Źródło:
Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria; 2016, 4; 421-437
1230-1493
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł koncentruje się na analizie zaistniałego między Leibnizem a Lockiem sporu dotyczącego istnienia idei wrodzonych i wrodzonej wiedzy. Praca składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiam i poddaję ocenie argumenty Locke’a przeciwko istnieniu idei wrodzonych. W drugiej przeprowadzam analizę odpowiedzi Leibniza. W trzeciej wskazuję na siłę i słabości obu stanowisk, a także rozważam, co możemy wynieść z ich sporu w odniesieniu do współczesnej debaty nad wiedzą wrodzoną. Określam warunki, jakie powinna spełniać adekwatna teoria wiedzy wrodzonej, a także klaruję stanowiska w sporze. Innymi słowy, biorąc to, co najlepsze z wywodów Locke’a i Leibniza, i zachowując przy tym spójność, staram się nakreślić warunki brzegowe dyskusji nad istnieniem i charakterem wrodzonych zasobów poznawczych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies