Autor kontynuuje tematy podjęte podczas sześciu już (II, III, IV, VII, IX i X) Szkół Wiosennych [37, 41, 42, 64, 70, 71] związanych z komputerowym wspomaganiem projektowania w zakresie budownictwa. Omawiano tam stosowany sprzęt, metody opisu konstrukcji, współczesne oprogramowanie i ich skuteczność. Wskazano, że szybki postęp w zakresie sprzętu elektronicznego i informatyki rzutuje na sposoby prowadzenia badań naukowych, zbieranie informacji, ich przechowywanie, na projektowanie, wytwarzanie produktów, a nawet na ich eksploatację. Komentowano sposoby wyprowadzania informacji na papier, współpracę różnych systemów oprogramowania i wymienność informacji, zabezpieczanie ich przed zniszczeniem oraz poufność, pracę w sieci, wykorzystanie internetu i tzw. biuro wirtualne, gdzie ludzie tworzą projekty, będąc w odległych miejscach. Obecnie zwrócono uwagę na nowe zagadnienia teoretyczne, nieobecne na ogół w programach komercyjnych i na metody nauczania wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli i innych przedmiotów, przy wykorzystaniu programów ogólnie dostępnych lub własnych. Wskazano, że wiele metod uznanych za przestarzałe, może wrócić do stosowania. Inne nowe metody warto próbować wprowadzić do praktyki.
The paper is a continuation of the lectures presented during six Spring Schools [37, 41, 42, 64, 70, 71]. The lecture presented the problems concerning the methods for computer aided designing of civil engineering structures. The applied hardware and software, methods of structures description and analysis, dimensioning, synthesis, optimization, information recording, preparation of documents, compatibility of tools, electronic systems, programs and computer units were discussed. Moreover, the attention was paid to: exchange of electronic information, its protection against destruction, assurance of confidence of own data, a problem concerning the work in the net, in the Internet, within the frames of virtual bureau etc. where some people from very far places can cooperate. The comments, follow the long teachers experience, writing and exploiting of own and many other programs. At last, this lecture pays attention to new theoretical approaches which often are absent in commercial programs and to teaching method of such courses as Strength of Materials, Structural Mechanics etc. applying some widely popular programs, or specially oriented on particular tasks.