Odnosząc się do poglądu Arystotelesa, jakoby kobieta była „niewydarzonym
mężczyzną”, Tomasz z Akwinu rozróżnia perspektywę ogólnoprzyrodniczą
oraz perspektywę embriologiczną. W ramach tej drugiej przyjmuje za Stagirytą,
że aby powstał osobnik płci żeńskiej, musi nastąpić pewne odchylenie
od normy. Według dzisiejszej wiedzy biologicznej, u ssaków, aby powstał
płodny osobnik płci męskiej, potrzebny jest gen Sry, znajdujący się tylko na
chromosomie Y, choć najnowsze doniesienia komplikują ten obraz, wskazując,
że gen ten nie jest niezbędny. Zarówno z teorii Arystotelesa i Akwinaty, jak
i z doniesień dzisiejszej biologii wyłania się wspólny model metafizyczny
dotyczący płci i jej zróżnicowania: osobniki rodzaju żeńskiego i osobniki
rodzaju męskiego to dwa rodzaje kompletnych bytów; żaden z nich nie jest
pochodną lub zdeformowaną postacią drugiego; na początku swego istnienia
każdy taki byt potencjalnie jest bytem jednego i drugiego rodzaju; płeć to
cecha będąca uogólnieniem szczegółowych cech, która różnicuje te dwa rodzaje
metafizycznie równoważnych i kompletnych bytów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00