Jedną z najgoręcej dyskutowanych obecnie kwestii metafilozoficznych w obrębie
filozofii analitycznej jest epistemiczny status intuicji filozoficznej. Popularnie
przyjmuje się, że w argumentacji filozofowie często odwołują się do
intuicji. Czy intuicja jest jednak dobrym źródłem uzasadnienia przekonań?
Zdaniem racjonalistów (m.in. G. Bealer, L. BonJour, K. Ludwig) intuicja ma
charakter a priori, a odwołania do niej stanowią wyraz kompetencji pojęciowej.
Inaczej sądzą naturaliści (m.in. A. Goldman, H. Kornblith, M. Devitt), zdaniem
których intuicja nie ma apriorycznego charakteru, lecz wypływa z naturalnych
zdolności kognitywnych człowieka. Jak uważają jednak niektórzy filozofowie
(np. R. Cummins), problem wartości epistemicznej intuicji pojawia się
w momencie konfliktu intuicji, nie dysponujemy bowiem dobrym sposobem
„kalibracji” intuicji. Zdaniem zaś filozofów eksperymentalnych, permanentny
wpływ nieistotnych czynników na intuicje filozoficzne stawia ich wiarygodność
pod znakiem zapytania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00