Celem artykułu jest krytyczna analiza koncepcji J.H. Newmana, zgodnie z którą
doświadczenie sumienia prowadzi jednostkę do wiary w Boga. Fenomenologiczna
analiza doświadczenia moralnego prowadzi Newmana do wniosku, że
doświadczenie to jest zrozumiałe tylko wtedy, jeśli zinterpretujemy sumienie
jako głos Boga. Pokazuję – wbrew Newmanowi – że doświadczenie sumienia
nie jest jednoznaczne. Nie da się wyjaśnić, dlaczego jednostka interpretuje
je w kategoriach teistycznych, a nie jakichś innych. Potrzebne jest przyjęcie
dodatkowych mechanizmów, które tłumaczą, dlaczego jednostka zinterpretowała
swoje sumienie w kategoriach teistycznych. Wskazuję, że w dziele
Newmana można wyróżnić trzy takie mechanizmy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00