Słynna pochwała natury przez Jana Jakuba Rousseau prezentowała dobrego
człowieka naturalnego, naznaczonego zepsuciem przez wpływ społeczeństwa
i kultury. Przyjęte zostało założenie, jakoby człowiek naturalny mógł istnieć,
a stan przedkulturowy jest w jakiś sposób możliwy. Analizując sytuację współczesnego
świata, Arnold Gehlen zauważa, że kultura tak głęboko przeniknęła
w życie każdego człowieka, że być może nigdy nie była od niego oddzielona.
Jego śmiała teza „powrotu do kultury” przeczy możliwości istnienia jednostek
ludzkich bez wielości kontekstów kulturowych. To, co wydaje nam się
„naturalne”, jest w rzeczywistości innym rodzajem kultury, który w przeciągu
wieków zmienił tylko swój status. Współcześnie coraz wyraźniej dostrzegamy,
że jedną „naturę” na inną wymienia się operując konwencjami. Artykuł ma
na celu zbadanie problemu kulturowości człowieka i próbę odpowiedzi na
pytanie, czy realizacja nawet podstawowych potrzeb człowieka zawsze musi
mieć zabarwienie kulturowe. Arnold Gehlen twierdził, że próba określenia
ogólnej istoty człowieka jest naiwna. Jak bardzo więc wpływ kultury zmienił
nasze postrzeganie świata? W świetle antropologicznej teorii instytucji walka
między powrotem do natury a powrotem do kultury nabiera w kontekście
współczesności zupełnie nowego znaczenia.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00