Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nauczyciele w systemie organizacji polskiego szkolnictwa sobotniego w Wielkiej Brytanii po drugiej wojnie światowej

Tytuł:
Nauczyciele w systemie organizacji polskiego szkolnictwa sobotniego w Wielkiej Brytanii po drugiej wojnie światowej
Teachers in the Organization System of Polish Saturday Education in Great Britain After the Second World War
Autorzy:
Zamecka-Zalas, Olga
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2098400.pdf
Data publikacji:
2022-03-11
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
wychowanie ojczyste
nauczyciele
szkoły przedmiotów ojczystych
polskie szkolnictwo sobotnie
native education
teachers
schools of native subjects
Polish Saturday education
Źródło:
Roczniki Pedagogiczne; 2022, 14, 1; 57-73
2080-850X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Edukacja ojczysta dziecka oraz przygotowanie w tym celu kadr pedagogicznych na uchodźstwie były nadrzędnym zadaniem polskich środowisk oświatowych przebywających po drugiej wojnie światowej w Wielkiej Brytanii. Gdy wycofane zostało uznanie dla rządu polskiego w Londynie, to właśnie działacze nauczycielscy przejęli ogromny trud utrzymania polskiego szkolnictwa, a tym samym przeciwdziałania wynarodowieniu młodego pokolenia Polaków. Celem artykułu jest ukazanie sytuacji nauczycieli w systemie organizacyjnym polskiego szkolnictwa oraz roli Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskiego Zagranicą, które stworzyło podwaliny pod system szkół przedmiotów ojczystych. W artykule ponadto ukazano cele działalności nauczycieli, którzy byli ogarnięci wielką społeczną pasją i umiłowaniem tradycji, różnorodne formy kształcenia oraz ich ogromną rolę w wychowaniu dzieci w polskiej kulturze i tradycji. W celu realizacji problemu badawczego zastosowano metodę monograficzną, krytykę analizy dokumentów i piśmiennictwa w tym zakresie.

The parental education of the child and the preparation of teaching staff in exile for this purpose was the overriding task of Polish educational environments living in Great Britain after the Second World War. When recognition for the Polish government in London was withdrawn, it was the teachers’ activists who took over the enormous trouble of maintaining Polish education, and thus preventing the denationalization of the young generation of Poles. The aim of the article is to present the situation of teachers in the organizational system of Polish education and the role of the Association of Polish Teachers Abroad, which created the foundations for the system of schools in native subjects. The article also presents the goals of teachers who were overwhelmed by great social passion and love of tradition, various forms of education and their huge role in educating children in Polish culture and tradition. In order to implement the research problem, a monographic method was used, and a critique of the analysis of documents and literature in this area.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies