Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Troska o normatywne punkty orientacyjne w wychowaniu – śladem myśli pedagogicznej Teresy Kukołowicz

Tytuł:
Troska o normatywne punkty orientacyjne w wychowaniu – śladem myśli pedagogicznej Teresy Kukołowicz
Care for Normative Benchmarks in Education – Following Teresa Kukołowicz’s Pedagogical Thought
Autorzy:
Chrobak, Stanisław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2098397.pdf
Data publikacji:
2022-03-11
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
osoba
wychowanie
rodzina
kultura
wartości
person
education
family
culture
values
Źródło:
Roczniki Pedagogiczne; 2022, 14, 1; 5-17
2080-850X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Teresa Kukołowicz (1925-2014) podkreślała, że człowiek jest bytem niedoskonałym, niedokończonym, potencjalnym, a dzięki oddziaływaniom pedagogicznym ma szansę na kształtowanie siebie tak, by stawać się coraz bardziej doskonałym, dokończonym, by aktualizować swoje możliwości. Zatem, jeśli chcemy mówić, że wychowanie jest pomocą niesioną człowiekowi w jego rozwoju i wzrastaniu – to jego sens tkwi w realizacji tych celów, które wyrażają sposób rozumienia świata i życia, sposób wartościowania rzeczywistości i jego ocenę. W efekcie wyrazem takiej postawy człowieka wobec świata i życia jest jego deklaracja wobec podstawowych wartości. Człowiek odpowiada na wezwanie wartości i w ten sposób nie tylko przekształca świat, lecz także buduje siebie jako wartość na tym świecie. Pedagog staje więc przed zadaniem wyposażenia wychowanka w sprawności i struktury, które będą rozwijać w nim gotowość do aktualizowania siebie jako osoby. Bez oczywistych prawd religijno-światopoglądowych, etycznych i estetycznych nasze życie osobiste i społeczne byłoby bardziej chaotyczne niż obecnie.

Teresa Kukołowicz (1925-2014) emphasized that man is an imperfect, unfinished, potential being, and thanks to pedagogical interactions, he has a chance to shape himself so as to become more and more perfect, complete, to update his abilities. Thus, if we want to say that education or upbringing means helping a person in his/her development and growth – its sense covers realisation of the goals which express the way of understanding the world and life, the way of valuing the reality and its evaluation. The effect of such attitude towards the world and life is the person’s declaration on the basic values. Man responds to the call of values and thus not only transforms the world, but also builds himself as a value in this world. The educator is thus faced with the task of equipping the pupil with skills and structures that will develop his readiness to update himself as a person. Our personal and social life, without obvious truths of religious, ideological, ethical and aesthetic nature, would be even more chaotic than it is now.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies