Tematem artykułu jest refleksja polityczna filozofa Bogusława Wolniewicza.
Tytułem wprowadzenia przedstawiono jego ogólne stanowisko filozoficzne,
nazywane przez niego racjonalizmem tychicznym albo transcendentalnym,
zakładające, iż rozum ludzki wykracza poza porządek natury. Pozwala to
Wolniewiczowi umiejscowić się w kręgu wyznawców chrześcijaństwa, aczkolwiek
w sposób swoisty, wynikający z przyjmowania niektórych tylko prawd
wiary podawanych przez Kościół. Jako „niewierzący katolik”, jest on obrońcą
cywilizacji chrześcijańskiej, którą utożsamia z cywilizacją Zachodu. Podejmuje
krytykę liberalizmu, libertynizmu oraz ideologii „lewackich”, jednocześnie
deklarując się jako demokrata, którego ideałem jest demokracja obywatelska,
resp. republikańska, ufundowana na cnocie patriotyzmu i doceniająca znaczenie
państwa dla narodu. Za najważniejszy krąg lojalności uważa wspólnotę
narodową oraz podejmuje oryginalną obronę ksenofobii, acz bez nienawiści,
jako uzasadnionej ochrony własnego terytorium przed inwazją intruzów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00