W czterech tomach Filozofii i wartości Bogusława Wolniewicza (1993, 1998,
2003, 2016) zawarty jest jego system filozofii normatywnej. Wolniewicz podejmuje
tradycję aksjologii H. Elzenberga, gdzie filozofia jest wojną światopoglądów,
konfrontacją postaw wartościujących. Wizja świata Wolniewicza jest
pesymistyczna: w świecie istnieje realne i aktywnie działające zło (manicheizm),
ludzki charakter moralny jest narzucony biologicznie (determinizm), nie
wszyscy ludzie mają sumienie (dualizm), zły charakter nie daje się poprawić
(nonmelioryzm), rozum nie wystarcza do dobrego działania (woluntaryzm),
wola jest siłą popędu (irracjonalizm). Wszyscy ludzie kierują się przyjemnością
(hedonizm), ale jednym sprawia przyjemność egoistyczny interes, a innym
realizacja wartości perfekcyjnych. Religia jest tworem ziemskim, powstaje jako
reakcja istoty rozumnej na konieczność śmierci. Instytucja Kościoła powinna
być szanowana nawet przez niewierzących, ponieważ sprzyja wartościom
konserwatywnym. We współczesnym społeczeństwie zaostrza się podział na
orientację konserwatywną („prawoskrętną”) i lewicową („lewoskrętną”), przy
niejasnym udziale centrowych liberałów. Konserwatyzm opiera się na uznaniu
siły losu („tychizm”), która ma moc przemienić ludzkie życie w tragedię. Jest
to wizja świata zbieżna z religią katolicką św. Augustyna (grzech pierworodny,
predestynacja, dualizm dobra i zła, państwo Boże i piekło), ale pozbawiona
religijnej pociechy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00