Metodyka modelowania widma obciążeń zmęczeniowych dla kompozytowego samolotu AF-129 Methodology for modeling fatigue load spectrum for AF-129 composite aircraft
W ramach niniejszej pracy opracowano metodykę modelowania widma obciążeń zmęczeniowych dla samolotu kompozytowego, przedstawiono charakterystykę obciążeń zewnętrznych struktury - założenia ogólne. Następnie, bazując na modelu użytkowania samolotu kompozytowego, wyodrębniono poszczególne tak zwane bloki, charakteryzujące kolejne etapy lotu samolotu. Należą do nich: 1. Blok startu-kołowania. 2. Blok wznoszenia. 3. Blok zakrętów o różnych kątach przechylenia. 4. Blok lotu poziomego. 5. Blok opadania-szybowania. 6. Blok lądowania-kołowania. Bloki te zostały szczegółowo omówione w ramach zaprezentowanej metodyki modelowania widma obciążeń zmęczeniowych. Omówienie zakończone zostało zbiorczymi zestawieniami liczby zmian obciążeń (cykli) od wartości współczynnika obciążeń n dla dwóch rozpatrywanych wariantów. Z kolei dokonano oceny uproszczeń sposobu przyjmowania wartości współczynnika zwielokrotnienia próby trwałości zmęczeniowej oraz oceny sposobu przyjmowania wartości obciążenia podstawowego. Na zakończenie opracowano uwagi o sposobie prowadzenia badań.
As a part of this work, a methodology of modeling fatigue load spectrum for composite aircraft was developed. The characteristic of external loads of the structure - general assumptions was presented. Then, basing on the use of aircraft composite model, so-called, individual blocks, characterizing successive stages of the aircraft flight were separated. These are: 1. Starting block. 2. Take up block. 3. The block of corners with different angles of tilt. 4. Horizontal flight block. 5. Falling-gliding block. 6. Landing block. These blocks were discussed in detail in the presented methodology for modelling the fatigue loads spectrum. Discussion has been completed with summary combinations of the number of load changes (cycles) of the load factor n for the two options under consideration. The simplification of the method was evaluated taking the multiplication factor of the fatigue life test and evaluates how to take the base load. In conclusion, the comments on a way of research conducting are presented.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00