Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Evaluation of the effect of various surficial pollutants and environmental condition on surface friction performance of road pavement

Tytuł:
Evaluation of the effect of various surficial pollutants and environmental condition on surface friction performance of road pavement
Autorzy:
Khabiri, Mohammad Mehdi
Afkhamy-Meybodi, Pooya
Montazeri, Ali Mohammad
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2091219.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Politechnika Śląska. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Tematy:
road safety
skid resistance
pollutant
British pendulum tester
decision tree
bezpieczeństwo drogowe
odporność na poślizg
zanieczyszczenia
brytyjski tester wahadłowy
drzewo decyzyjne
Źródło:
Zeszyty Naukowe. Transport / Politechnika Śląska; 2021, 112; 99--111
0209-3324
2450-1549
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Skip resistance of asphalt is an important parameter that can influence the safety of drivers on roads. Although there is a linear relationship between slipping on road surfaces and accidents, the impacts of pollutants for decreasing friction of roads is clear to researchers. Moisture and temperature influence friction and safety. In this research in SMA samples, three different gradations with the maximum nominal sizes of 19, 12.5 and 9.5, based on international standards were used. For polluting the surface, five materials that are found on roads were used, including fine-grained soil, sand, oil, soot and rubber powder. To measure the skip resistance, the British pendulum tester was used and for analysing macro-texture, the sand patch method was used. The results of this research showed that by increasing the maximum nominal size of aggregates, the depth of macro-texture in surfaces are grown and this is due to the decrease of fine aggregates in larger gradations. Because of the higher flexibility of pure bitumen, the applied compression pressure on rigid aggregates can cause indentations in the substrate and result in declining the roughness height of aggregates in the mixed surface. This leads to declining the hysteresis part of friction by increasing temperature.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies