This article is built on the premise that the topos has become a potent unit of cultural memory,
an image that stores a wealth of often vague, buried or forgotten ideas. Its contents, like those of
literature, tend to become extraordinarily condensed and confl ated; in consequence, some topoi (in
particular the Holocaust topos) defy conventional tools of understanding and analysis. A solution to
this problem can be found in an approach which broadens the scope of the sources of the Holocaust
to include pop culture; gives up the rigid classifi cation of topoi, based on ‘hard’, documentary
evidence; and, draws on a conceptual frame that connects the topos with the mechanisms of remembrance. A practical application of this approach is offered here in a series of readings of
selected passages from Marcin Pilis’s novel The Meadow of the Dead (Łąka umarłych), Zygmunt
Miłoszewski’s crime story A Grain of Truth (Ziarno prawdy), Marcin Wolski’s alternate history
novel Wallenrod, Justyna Wydra’s war romance The SS-man and a Jewess (Esesman i Żydówka),
Krzysztof Zajas’s thriller Oszpicyn [local Yiddish: Auschwitz] as well as some poems by Jacek
Podsiadło from his volume The Breguet Overcoil (Włos Bregueta).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00