The objective of this article was to identify examples of prosumer behaviour in the food
market, to examine the degree of customer involvement and to measure the attitudes (opinions)
of respondents regarding customer engagement in creation/improvement of a product. The most
popular activities undertaken by consumers in the field of prosumption were selected
and consumer involvement in various types of marketing campaigns organized by producers was
determined. The survey was conducted among 320 respondents. The conducted research indicates
consumer activity in the field of prosumption; however, respondents mainly manifest behaviour
that do not require them to be very active. Sharing opinions on purchased food products is one
of the manifestations of prosumer behaviour and these actions are undertaken with great
frequency and willingness. The study also identified consumer participation in creating new
products and improving existing ones. Over half of the respondents (64.4%) declared that they
participated in these activities, however their participation is rare or very rare. In addition,
consumers express positive opinions about the organization of such activities by companies and
most of them believe that there are too few such activities on the market.
Celem artykułu było zidentyfikowanie przykładów zachowań prosumpcyjnych na rynku żywności,
określenie stopnia zaangażowania konsumentów w te działania i pomiar postaw (opinii)
respondentów dotyczących zaangażowania klienta w tworzenie/ulepszanie produktów.
Na podstawie przeprowadzonych badań wyłoniono najbardziej popularne działania podejmowane
przez konsumentów z zakresu prosumpcji, określono zaangażowanie konsumentów w różnego
rodzaju akcje marketingowe organizowane przez producentów. Badanie ankietowe
przeprowadzono w grupie 320 respondentów.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że wyrażanie opinii na temat zakupionych
produktów spożywczych jest jednym z przejawów zachowań prosumpcyjnych i działania
te podejmowane są z dużą częstotliwością i chęcią. W badaniu zidentyfikowano również
uczestnictwo konsumentów w kreowaniu nowych produktów i ulepszaniu już istniejących. Ponad
połowa respondentów (64,4%, 206 osób) zadeklarowała, ze uczestniczy w tych działaniach,
jednakże udział ten jest rzadki bądź bardzo rzadki. Przeprowadzone badania wskazują
na aktywność konsumentów w zakresie prosumpcji, jednakże respondenci przejawiają głównie
zachowania nie wymagające od nich dużej aktywności. Ponadto konsumenci wyrażają pozytywne
opinie na temat organizowania tego typu działań przez firmy i większość z nich uważa, że
na rynku jest ich za mało.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00