Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sprzężone modele numeryczne generacji ciepła w hamulcach tarczowych

Tytuł:
Sprzężone modele numeryczne generacji ciepła w hamulcach tarczowych
Autorzy:
Grześ, Piotr
Burczyński, Tadeusz
Majchrzak, Ewa
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/books/2079907.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Politechnika Białostocka. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszej monografii zawarto numeryczne, z wykorzystaniem metody elementów skończonych (MES), rozwiązania osiowosymetrycznych i przestrzennych początkowo-brzegowych zagadnień przewodnictwa cieplnego i zagadnień początkowych dla równania ruchu podczas hamowania. Obliczenia wykonano w oparciu o układ równań cieplnej dynamiki tarcia i zużycia (CDTZ), uwzględniający prawo zmiany ciśnienia kontaktowego w czasie hamowania, doświadczalne zależności właściwości termofizycznych i twardości materiałów od temperatury, doświadczalne zależności współczynników tarcia i intensywności zużycia masowego powierzchni roboczych elementów pary ciernej od temperatury maksymalnej, prawo zużycia termomechanicznego elementów roboczych, zagadnienie początkowe dla równania ruchu, zagadnienie cieplne tarcia do wyznaczenia temperatury średniej w nominalnym obszarze kontaktu nakładki z tarczą, analityczne wzory do wyznaczenia temperatury błysku – temperatury w rzeczywistym obszarze kontaktu , hipotezę sumowania i w celu wyznaczenia temperatury maksymalnej max. Symulacje generacji ciepła na skutek tarcia w obszarze kontaktu przeprowadzono przy założeniu idealnego kontaktu cieplnego oraz w wariancie uproszczonym, wprowadzając współczynnik rozdzielenia strumieni ciepła. W części wprowadzającej omówiono rozwój układów równań cieplnej dynamiki tarcia i zużycia. Następnie przedstawiono podstawy numerycznego modelowania temperatury w hamulcach tarczowych na przykładzie nagrzewania tarczy strumieniem o znanym profilu czasowym podczas hamowania. Porównano odpowiednie rozwiązania osiowosymetryczne i trójwymiarowe z danymi literaturowymi. Kolejne rozdziały monografii dotyczą zagadnień sprzężonych. W początkowej części ujęto wyniki odnoszące się do wzajemnej zależności prędkości poślizgu i temperatury powierzchni kontaktu w hamulcu tarczowym z uwzględnieniem wpływu cech geometrycznych hamulca tarczowego na zmiany pól temperatury podczas hamowania jednokrotnego. Symulacje hamowania przeprowadzono przy współczynniku tarcia zależnym od temperatury średniej obszaru kontaktu nominalnego. Następnie przeanalizowano modelowanie maksymalnej temperatury na przykładzie trójtarczowego nieliniowego termicznie układu hamulcowego, będącego zgodnie hipotezą Chichinadze sumą temperatury średniej i temperatury błysku. W dalszej części przedstawiono rezultaty obliczeń numerycznych dla hamowania wielokrotnego. Druga część zagadnień sprzężonych dotyczyła odpowiednich trójwymiarowych modeli tarczowych układów hamulcowych, w której wyznaczono między innymi zużycie masowe elementów pary ciernej, przy wykorzystaniu doświadczalnych zależności intensywności zużycia od temperatury. W ostatniej części monografii zaproponowano trójwymiarowy model obliczeniowy tarczy wentylowanej hamulca pojazdu do analizy wielokrotnego procesu hamowania. W przeprowadzonych obliczeniach numerycznych z wykorzystaniem metody elementów skończonych uwzględniono wzajemny związek prędkości poślizgu, temperatury maksymalnej, wrażliwości termicznej materiałów oraz współczynnika wymiany ciepła na powierzchniach wolnych od nagrzewania. Analizie poddano pola temperatury w tarczy hamulcowej pojazdu dla czterech cykli hamowania. Na podstawie otrzymanych rezultatów przeprowadzono analizę numeryczną pól temperatury w elementach hamulca tarczowego, w tym temperatury średniej obszaru kontaktu nominalnego, temperatury błysku, temperatury maksymalnej i temperatury objętościowej.

Title: Coupled numerical models of heat generation in disc brakes This monograph contains numerical, using the finite element method (FEM), solutions of axisymmetric and spatial boundary value heat conduction problems and initial value problems for the equation of motion during braking. The calculations were based on the heat dynamics of friction and wear system of equations (HDFW), taking into account the change in contact pressure during braking, experimental dependences of thermophysical properties and material hardness on temperature, experimental dependence of the coefficients of friction and intensity of mass wear of elements of friction couple on the maximum temperature, law of thermomechanical wear of the working elements, initial value problem for the equation motion, boundary value heat conduction problem for the equation of motion to determine the mean temperature in the nominal contact area of the pad with the disc, analytical formulas for determining the flash temperature – temperature in the real contact area , the summation hypothesis and to determine the maximum temperature max. Simulations of heat generation due to friction in the contact area were carried out with the assumption of the ideal thermal contact and in the simplified variant, introducing a heat partition coefficient. The introductory part discusses the development of system of equations of heat dynamics of friction and wear. Next, the basics of numerical temperature modeling in disc brakes are presented on the example of heating the disc with a heat flux with a known time profile during braking. The corresponding axisymmetric and three-dimensional solutions were compared with the literature data. The following chapters of the monograph deal with the coupled problems. The initial part includes the results referring to the mutual dependence of the sliding velocity and contact surface temperature in the disc brake, taking into account the influence of geometrical features of the disc brake on changes in temperature fields during single braking. Simulations of braking were carried out with a coefficient of friction depending on the average temperature of the nominal contact area. Next, the modeling of maximum temperature was analyzed on the example of a thermally nonlinear three-disc braking system, which according to the Chichinadze hypothesis is the sum of mean temperature and flash temperature. Further the results of numerical calculations for a multiple braking were presented. The second part of the coupled problems concerned the corresponding three-dimensional models of disc braking systems, in which, among others, mass wear of friction pair elements, using experimental dependences of intensity of wear on temperature. In the last part of the monograph, a three-dimensional computational model of a ventilated brake disc of a vehicle for analyzing a multiple braking process was proposed. In numerical calculations with the use of the finite element method, the relationship between the sliding velocity, maximum temperature, thermal sensitivity of materials and the heat transfer coefficient on surfaces free from heating was taken into account. The temperature fields in the brake disc of a vehicle for four braking cycles were analyzed. On the basis of the results obtained, numerical analysis of temperature fields in disc brake elements was performed, including the average temperature of the nominal contact area, flash temperature, maximum temperature and volumetric temperature.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies