Stereotypy osób z niepełnosprawnością intelektualną w percepcji uczniów szkół średnich Stereotypes of people with intellectual disabilities in the perception of high school students
Artykuł prezentuje wyniki analizy różnic między kobietami i mężczyznami w zakresie natężenia stereotypowych przekonań na temat osób z niepełnosprawnością intelektualną. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w konstrukcji narzędzia badań posłużono się Kwestionariuszem Stereotypowego Postrzegania Osoby z Upośledzeniem Umysłowym (KSPOUU) autorstwa Marii Chodkowskiej i Beaty Szabały (Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, 2012). W badaniach uczestniczyło 394 uczniów, w tym 258 kobiet (65,48%) oraz 136 mężczyzn (34,52%) uczęszczających do klas I, II lub III szkoły średniej. W rezultacie przeprowadzonych analiz ustalono, że wprawdzie poziom natężenia stereotypów w badanej grupie nie był wysoki, jednak nie wystąpiło także ich zdecydowane odrzucenie. Ponadto okazało się, że wyniki uzyskane przez kobiety sugerują, że ich przekonania na temat osób z niepełnosprawnością intelektualną są w mniejszym stopniu obciążone stereotypami niż przekonania mężczyzn. Badania potwierdziły więc, że płeć może być istotną zmienną w analizie postrzegania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
The article presents the results of the analysis of differences between men and women in terms of the intensity of stereotypical beliefs about people with intellectual disabilities. In the research, a diagnostic survey method was used, and in the construction of the research tool the Questionnaire of Stereotypical Perception of a Person with Mental Handicap (KSPOUU) by Maria Chodkowska and Beata Szabała (Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, 2012) was used. The research involved 394 students, including 258 women (65.48%) and 136 men (34.52%) attending grades I, II or III of high school. As a result of the analyses carried out, it was found that although the level of intensity of stereotypes in the examined group was not high, they were not strongly rejected either. In addition, it turned out that the results obtained by women suggest that their beliefs about people with intellectual disabilities are less burdened with stereotypes than the beliefs of men. Research has confirmed that gender can be an important variable in analysing the perception of people with intellectual disabilities.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00