Theoretical and methodological considerations on the development of Polish andragogical thought - between the past, memory and history Teoretyczno-metodologiczne rozważania nad rozwojem polskiej myśli andragogicznej - pomiędzy przeszłością, pamięcią a historią
The article considers the theoretical and methodological analyses of research on the development of andragogical thought in Poland. The main goal of the article is to justify the change of the research perspective, the need for a constructivist approach, taking into account the diachronic and synchronous context. The need for a different theoretical and methodological approach has been shown against the background of the discourse on the past, memory and history, as well as in the context of the research findings of the subsequent stages of the Polish andragogy development . The author showed that the lack of andragogical references to its past and history in contemporary discourses leads to uprooting from the native tradition and is one of the most important reasons for the problems of the identity of Polish andragogy, which is still ungrounded among the science of education, functioning mainly on the outskirts of pedagogy. The article ends with conclusions summarizing the conducted analyses.
Artykuł podejmuje rozważania dotyczące teoretyczno-metodologicznych analiz badań nad rozwojem myśli andragogicznej w Polsce. Głównym celem artykułu jest uzasadnienie zmiany perspektywy badawczej, konieczność podejścia konstruktywistycznego, uwzględniającego kontekst diachroniczny i synchroniczny. Potrzeba innego podejścia teoretyczno-metodologicznego została ukazana na tle dyskursu wobec przeszłości, pamięci i historii, a także w kontekście dotychczasowych ustaleń badawczych kolejnych etapów rozwoju polskiej andragogiki. Autorka wykazała, iż brak obecności we współczesnych dyskursach andragogicznych odniesień do jej przeszłości, historii, prowadzi do wykorzenienia z rodzimej tradycji oraz jest jednym z ważniejszych powodów problemów tożsamości polskiej andragogiki, ciągle nadal o nieugruntowanej pozycji wśród nauk o edukacji, funkcjonującej głównie na obrzeżach pedagogiki. Artykuł kończą wnioski podsumowujące przeprowadzone analizy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00