Three types of disc motors are presented in the paper: ,,torus" type (Fig. 1), salient-pole type (Fig.2 and Fig.3) and motor without magnetic core (Fig.4). Disc-type motor is easily installed since it may be fitted directly into drive wheel (Fig.5). However, the drive wheel is usually heavy, and that is why disc motors are used in slow speed electric vehicles. This eliminates the need for couplings/gearbox and simplifies drive system. The dimension of drive wheel limits motor's outer diameter and axial length. Given the dimension, it is necessary to design a motor with highest possible torque. Comparison of three types of disc motors shows that salient-pole motor ensures highest torque. The paper is aimed at optimisation of salient-pole motor dimensions, i.e. the following issues must be resolved: - how many poles should stator disc comprise - how to divide the pole surface into winding and magnetic core (Fig.6) in order to obtain maximum electromagnetic torque, if magnetic induction and current density are given. The answer to these questions is shown in Fig.7 and Table 1. Fig.8 presents motor design with outer diameter equal to 180 mm, inner diameter equal to 60 mm and axial length equal to 90 mm. The motor's parameters are: 24V, 350W, 32N.m, 88,5 rpm. Fig.9 show the electric scheme of supply and control of two 2-band motors built into the wheel rims.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00